(اختلال نعوظ و انزال( علت ودرمان مشکلات انزال

فهرست مطالب

اختلال نعوظ و انزال برای آقایان شایع ترین مشکلات جنسی است . با این تفاوت که غالبا مشکلات نعوظ به راحتی درمان میشود ولی مشکلات انزال به عنوان امری طبیعی در بین مردان باقی می ماند و غالبا باعث ایجاد شرم و خجالت برای مردان مبتلا به آن میباشد .

از این بیماری شامل سه حالت جدی می باشد و عبارتند از :

• انزال زودرس
  • انزال دیررس
  • انزال روبه عقب

انزال زودرس :

شایعترین اختلال نعوظ و انزال مردان است، به این معنی که بعضی از مردان بسیار زود در هنگام رابطه جنسی به ارگاسم و انزال میرسند .

در مطالعه ای که بر روی پانصد زوج در نقاط مختلف دنیا انجام شد میانگین انزال افراد پنج و نیم دقیقه بود .

تعریف قطعی برای اینکه چه مقدار رابطه جنسی باید طول بکشد وجود ندارد، و طول رابطه ی جنسی و  رضایت بخشی آن  فردی بوده و به زوجین بستگی دارد.

موقتی  بودن انزال زودرس بسیار شایع است و عموما جای نگرانی در آینده وجود ندارد، اما اگر فرد در بیشتر از نصف انزال هایش دچار انزال زودرس باشد ممکن است نیاز به درمان وجود داشته باشد.

اینکه یک مرد از ابتدای شروع فعالیت جنسی در روابط جنسی خود همیشه زود انزالی داشته باشد ممکن اما کمتر شایع است .

علل اختلال نعوظ و انزال زود رس :

• شرطی شدن :ممکن است نوجوانان به دلیل اینکه توسط والدین در حین خود ارضایی دیده نشوند، تلاش نموده تا زودتر به انزال برسند و این رفتار در آینده به عادت تبدیل شود.
  • تجارب جنسی تروماتیک :که می تواند از دیده شدن در هنگام خودارضایی تا سواستفاده جنسی متفاوت باشد .
  • باور های سخت گیرانه پیرامون رابطه جنسی
  • دلایل بیولوژیک :بطور مثال بعضی مردان آلت بسیار حساسی دارند .
  • فاکتور های فیزیکی و روانی مختلفی می توانند موجب این گردد که فرد منجر به انزال زودرس شود.

شایعترین علل فیزیکی

• بیماریهای پروستات
  • بیماریهای تیرويید
  • مصرف مواد مخدر

شایع ترین علل روانی

• استرس
  • مشکلات در رابطه عاطفی و احساسی زوجین
  • نگرانی فرد پیرامون توانایی جنسی خود به خصوص در شروع رابطه یا زمانی که مرد در روابط قبلی خود مشکل داشته است .

درماناختلال نعوظ و انزال زودرس :

• کارهایی که خود فرد می تواند برای بهبود رابطه ی جنسی انجام دهد که شامل موارد زیر می باشند
  • یک نوبت خودارضایی یک یا دو ساعت قبل از شروع رابطه جنسی
  • استفاده از کاندوم ضخیم که حس سر آلت را کاهش میدهد.
  • کشیدن نفس های عمیق در هنگامی که فرد در شرف انزال قرار میگیرد باعث به تاخیر افتادن انزال می شود .
  • دررابطه جنسی مرد پایین قرار گیرد به این علت که اگر نزدیک به انزال باشد بتواند خود را کنار بکشد .
  • زوج درمانی : در افرادی که در رابطه طولانی مدت هستند مانند زوجین،دوطرف می توانند با یک برنامه بلند مدت و مشاوره با روان شناسان و سکس تراپیست ها به درمان کمک کنند .
  • تکنیک فشار دادن سر آلت : پارتنر شروع به استمنا برای مرد نموده اما قبل از انزال نوک آلت فرد بین ده تا بیست ثانیه فشار داده شده تا تحریک دردناک ایجاد شود . سپس پس از سی ثانیه این کار را متوقف نموده و مجددا استمنا را شروع می نماید .
  • روش توقف و انجام دوباره : پارتنر سر آلت فرد را فشار نمی دهد ، بلکه پروسه ی استمنا را متوقف و مجددا شروع نموده تا زمانی که فرد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و بتواند شروع به رابطه جنسی نماید.

اگر چه این تکنیک ها در ابتدا راحت به نظر می رسند، اما تلاش و تمرین زیادی توسط هردونفر در طولانی مدت می طلبند.

• ضد افسردگی ها: مهارکننده های باز جذب سروتونین عموما برای درمان انزال زود رس بکار می رود . شامل  پاروکستین ، سر ترالین  و  فلوکستین

بعضی مردان بلافاصله در شروع درمان احساس بهبود کرده اما عموما این مساله یک تا دوهفته برای تاثیر دارو زمان می برد.عوارض جانبی این دسته از داروها نیز عموما کم بوده و نگران کننده نیستند شامل: خستگی ،  احساس تهوع ، تعریق فراوان

• داپوکستین : یکی از داروهای پرکاربرد برای درمان زودانزالی می باشد که زودتر از مهار کننده های باز جذب سروتونین کمک نموده و عموما این دارو یک تا سه ساعت قبل از رابطه جنسی استفاده می شود ، اما نه بیشتر از یکبار در روز .

داپوکستین برای افرادی که مشکل قلبی، کبدی  و کلیوی دارند باید با احتیاط مصرف شود و عموما برای این افراد داروی مناسبی نیست . عوارض جانبی آن سردرد ، سبکی سر و حالت تهوع می باشد.

• مهارکننده های فسفو دی استراز ۵: این داروها  و در راس آن  سیلدنافیل  به صورت رایجی برای اختلال نعوظ استفاده می شود، هرچند تحقیقات نشان داده اند به درمان انزال زودرس هم تا حدی کمک می کنند.

• بی حس کننده های موضعی و کاندوم ها : اسپری و ژل لیدو‌کایین می تواند در واژن پارتنر وارد شده و ممکن است باعث بی حسی شود ، لذا لازم است این داروها نیم ساعت قبل از رابطه به صورت موضعی مصرف شده و قبل از آن شستشوی ناحیه ی تناسلی صورت گیرد . کاندوم در ترکیبی با  بی حسی کننده های موضعی هم به عنوان درمانی موثر استفاده می شود

انزال دیررس( دیرانزالی )

مشکلات انزال-مطب دکتر قاضی

انزال دیر رس یا همان دیر انزالی اختلالی جنسی است که در آن احتمال ناکامی و ایجاد تنش و فشارهای جنسی  بسیار بالاست

و موجب کاهش تجربه لذت جنسی و پایین آمدن کیفیت رابطه میشود

لازم به ذکر است که اختلال نعوظ و انزال وانزال دیررس می تواند بصورت ناگهانی و بدون پیش زمینه قبلی اتفاق بیفتد یا اینکه فرد همیشه به آن مبتلا بوده است .

این بیماری می تواند صرفا در شرایط خاصی نیز اتفاق بیفتد، به طور مثال بعضی از افراد با خودارضایی مشکل انزال ندارند ولی طی سکس دچار انزال دیر رس می گردند. اگر این مشکل در شرایط خاصی اتفاق می افتد  علت آن عموما روانی است .

نشانه های انزال دیررس

• نعوظ طولانی و خسته کننده قبل از انزال
  • ناتوانی در انزال و اختلال نعوظ و انزال بطوری که فرد به دنبال انزال بوده، نعوظ کامل دارد ولی قادر به انزال نیست .
  • فرد بصورت مداوم و ناخواسته رابطه ی جنسی اش بیشتر از سی تا شصت دقیقه طول می کشد و به ارگاسم نمی رسد .

دلایل رایج اختلال نعوظ و انزال دیررس

• علل روانی این بیماری مشابه انزال زودرس می باشد.
  • علل فیزیکی :علت های فیزیکی شامل : آسیب طناب نخاعی ، بیماری ام اس  ، جراحی مثانه و پروستات و افزایش سن می باشد

مصرف بعضی از داروها : مصرف بعضی از داروها نیزگاها باعث دیر انزالی میشود داروهایی مانند  مانند :

• داروهای ضد افسردگی ها علی الخصوص مهارکننده های بازگشت سروتونین
  • داروهای فشار خون مثل بتابلوکرها
  • داروهای ضد جنون
  • شل کنندهای عضلانی مثل باکلوفن
  • مسکن های قوی مثل متادون

درمان اختلال نعوظ و انزال دیررس

روان درمانی : تغییرات ساختاری در زندگی فرد می توانند باعث افزایش لذت در طی رابطه ی جنسی شده و انزال را ساده تر کنند.

درمان های کمکی :

• شامل استفاده از ویدیو های سکسی قبل از رابطه جهت افزایش تحریک
  • فانتزی های سکسی و بازیهای جنسی برای هیجانی تر کردن رابطه
  • استفاده از ژل لوبریکانت برای تسهیل فعالیت جنسی
  • استفاده از وسایل کمکی شامل ویبراتور ها برای افزایش احساس  و لذت فردی

درمان های دارویی :

• آمانتادین : که در اصل برای عفونتها ی ویروسی ساخته شده است .
  • بوپروپیون: برای ترک سیگار و درمان اختلال نعوظ استفاده می شود .
  • الکل و مواد مخدر نیز می توانند دوعلت اصلی انزال دیرس باشند که ترک و کاهش آنها می تواند به درمان کمک کند.
  • سودوافدرین : یکی از داروهای که در درمان استفاده می شود اما هنوز تایید نهایی برای استفاده ی عموم را دریافت نکرده است.

انزال روبه عقب

این پدیده کمتر شایع است و زمانی اتفاق می افتد که مایع منی به داخل مجاری ادراری و مثانه پس زده می شود باید توجه داشت که در این وضعیت از فرد هیچگونه مایع منی خارج نمی شود و یا مقدار آن ناچیز است و شایع ترین نشانه آن نیز این است که رنگ ادرار به دلیل اینکه مایع منی با ادرار مخلوط می شود ممکن است کمی کدر شود  .

علل اختلال نعوظ و انزال روبه عقب :

• آسیب عصبی و عضلانی در اطراف گردن مثانه : زمانیکه فرد به مرحله ارگاسم میرسد گردن مثانه خروجی مثانه را تنگ نموده تا مایع منی وارد مثانه نشده و از نوک آلت تناسلی خارج شود . هرگونه اسیب به سیستم عصبی ،عضلانی  باعث می شود این دریچه شل شده و مایع منی به جای خارج شدن از آلت برگشت خورده و به سمت مثانه برود .
  • جراحی مثانه و پروستات علت شایع انزال روبه عقب می باشد. بیشتر افراد نیاز به درمان انزال رو به عقب ندارند زیرا طی رابطه احساس لذت برده و این وضعیت مشکل جسمی برایشان در آینده ایجاد نمیکند. اما اگر فرد می خواهد صاحب فرزند شود لازم است درمان این بیماری صورت گیرد. بطور مثال سدوافدرین که به عنوان یک ضد احتقان درآبریزش بینی استفاده می شود می تواند به عنوان درمان انزال رو به عقب استفاده گردد .
  • بیماری ام اس
  • استفاده از داروهای الفا بلوکر مانند انچه دردرمان پروستات استفاده می شود لازم به ذکر است که اگر انزال روبه عقب دلیلش داروهای مصرفی باشد تغییر رژیم دارویی فرد کمک کننده است .
  • وجود خون در مایع  منی :  علامتی هشدار دهنده است اما عموما طی چند  روز خود به خود برطرف می شود. ‌ شایع ترین علت آن نیز عفونت مجرا است .

*   بارداری در بیماران مبتلا به انزال رو به عقب

باید توجه داشت مردانی که انزال رو به عقب دارند و با درمان خوراکی درمان نمی شوند برای باروری خود می توانند از روشهای کمک باروری شامل آی یو آی و آی وی اف استفاده کنند.