تنگی مجاری ادراری در مردان چه علائمی دارد؟

درمان تنگی مجاری ادراری در مشهد

تنگی مجرای اداری چیست؟

به لوله‎ای که باعث حمل ادرار از مثانه می‌شود، مجرای ادرار می‌گویند. در حالت عادی می‌توان گفت که مجرای ادرار به خاطر اینکه ادرار به راحتی دفع شود، اندازه‌ای تقریباً گشاد دارد. در صورتی که مجرای ادرار حالتی تنگ و باریک پیدا کند، طبیعتاً جریان ادرار هم با محدودیت روبرو می‌شود و معمولاً به خاطر آسیب‌هایی یا انواع عفونت ممکن است این مشکل به وجود آید.

در ابتدا شاید تنگ شدن مجرای ادرار بدون علامت باشد ولی به مرور شاید علائمی مانند احساس درد در هنگام ادرار، تکرر ادرار، کم شدن جریان و فشار ادرار، پایین آمدن فشار مایع منی و… به وجود آیند.

علائم تنگی مجاری ادراری در مردان

در تنگی مجاری ادراری ممکن است در ابتدا علائمی وجود نداشته باشد، هر چند علائم زیر محتمل است و شاید طی زمان بدتر شوند :

• کاهش جریان و فشار ادرار
  • زور زدن هنگام ادرار کردن
  • دو شاخه شدن ادرار
  • قطره قطره آمدن ادرار
  • عفونت های ادراری
  • کاهش فشار مایع منی
  • درد هنگام ادرار کردن

علت تنگی مجاری ادراری در مردان چیست؟

آسیب ها:  هرگونه آسیب به مجاری ادراری می تواند در آینده اسکار به جای گذاشته و باعث تنگی شود. آسیب های مختلفی ممکن است باعث این تنگی شوند به طور مثال آسیب های که ممکن است حین جراحی مثانه به مجرا وارد شود، درمان رادیوتراپی، افتادن از دوچرخه و یا سقوط از نردبان. در این آسیب ها تروما به ناحیه مجاری ادراری زیر بیضه ها وارد شده و باعث تنگی مجاری می گردد.

عفونت ها: عفونت های مجاری ادراری نیز یکی دیگر از علل آن است. به طور مثال بیماری های منتقل شونده از راه تماس جنسی مانند:

• سوزاک و کلامیدیا
  • عفونت های ناشی از سوند طولانی مدت مجاری ادراری
  • عفونت هایی که ممکن است باعث التهاب بافت اطراف مجاری ادراری گردند.

اینگونه عفونت ها عموما بدون درمان هم بهبود می یابند، اما ممکن است در مجاری ادراری باعث تنگی شوند.لازم است ذکر کنیم که همیشه عفونت ها منجر به تنگی نمی شوند. گاها کودکان  با تنگی مجرا متولد شده و در مواردی سرطان هم می تواند عامل تنگی مجرا باشد در خیلی از موارد نیز نهایتا علت تنگی مجرا مشخص نمی شود.

علائم تنگی مجرای ادرار

تنگی مجاری چه عوارضی دارد؟

• برای دفع ادرار لازم است که فرد فشار بیشتری را به مثانه وارد کند.نهایتا احتمال بروز فتق (هرنی) طی سالهای بعد بیشتر میگردد.
  • تمام ادرار مثانه ممکن است هنگام تخلیه ادرار خارج نشود و قسمتی از آن در مثانه بماند، این مورد فرد را مستعد عفونت های مثانه و سیستم ادراری می کند.
  • سرطان مجاری ادراری یکی از عوارض نادر تنگی های طولانی است.

بیشتر بدانید >>  درمان بی اختیاری ادراری

تست های تشخیصی

• عموما تست هایی برای تعیین میزان جریان ادرار در تنگی مثانه انجام می شود. در تست یوروفلومتری (بررسی جریان ادرار) میزان ادرار دفع شده و فشار آن ارزیابی می شود. هرچقدر تنگی شدیدتر باشد جریان ادرار کندتر است.
  • سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه نیز یکی از روش های تشخیصی تنگی مجرا است.
  • عکس برداری از مجاری ادراری با اشعه x (RUG) یا رتروگرید یورتروگرافی می تواند طول، محل و شدت تنگی را نشان دهد.

درمان تنگی مجاری ادراری در مردان

عموما درمان جراحی جهت حذف تنگی مجاری در خیلی از بیماران لازم است. ارولوژیست ممکن است بسته به محل طول تنگی، سن و وضعیت سلامت فرد در مان های مختلفی را پیشنهاد کند:

1- دیلاتاسیون مجرا (گشاد نمودن تنگی مجاری ادراری)

در این روش لوله های پلاستیکی نازک به نام بوژی در داخل مجاری ادراری به کار برده میشود  که این کارمی تواند تحت بی حسی موضعی یا بی هوشی عمومی انجام شود. به تدریج بوژی های ضخیم تر وارد مجاری ادراری می شود تا به اندازه دلخواه مجرا گشاد گردد. تکرار این عمل برای عود تنگی مجرا لازم است. به بعضی از افراد ژل های لوبریکان همراه با سوند مجرای ادراری داده می شود تا به صورت منظم خود در منزل اقدام به گشاد تر کردن مجاری ادراری نمایند.

به صورت یک قانون، هرچقدر تنگی کوتاه تر باشد شانس بهبود آن بادیلاتاسیون بیشتر است. این روش، روشی آسان است که ممکن است ابتدا برای تنگی مجاری ادراری استفاده شود.

2- اورتروتومی

در این روش آندوسکوپ تحت بی هوشی عمومی وارد مجاری ادراری می شود و از یک چاقوی کوچک برای ایجاد برش در تنگی مجاری ادراری ایجاد می شود؛ بااین روش مجرای ادراری گشاد شده و حدودا نصفی از افراد پس از انجام این جراحی صد درصد بهبود می یابند. هرچند ممکن است بعد از این عمل نیز تنگی های مجاری ادراری گاها عود کنند و لازم باشد این جراحی تکرار گردد. بصورت کلی هرچقدر طول تنگی کوچکتر باشد شانس بهبود صددرصدی بعد از آن بعد جراحی نیز افزایش می یابد.

3- جراحی

ازیک روش ترمیمی بنام اورتروپلاستی درمواردی استفاده می شود که روش های فوق موفقیت آمیزنمی باشند، تکنیک های مختلفی برای حذف مجاری تنگ و بازسازی مجاری ادراری استفاده می‌شوند. درصورتی که طول تنگی کوتاه باشد، قسمت تنگ حذف شده و دوسر سالم مجاری ادراری به هم متصل می گردد.

درصورتی که طول تنگی مجاری ادراری بلند باشد لازم است از یک گرفت پوستی معمولا از ناحیه داخل گونه برای بازسازی مجاری ادراری استفاده شود( روش جراحی باز اورتروپلاستی). اگر چه این عمل جراحی سخت و زمان بر است اما میزان بهبود بعد از آن بسیار بالاست.

4- آنتی بیوتیک ها

درصورتی که فرد مبتلا به عفونت های ادراری راجعه می‌گردد، ارولوژیست ممکن است آنتی بیوتیک طولانی مدت برای پیشگیری از عود عفونت برای بیمار نیز تجویز نماید.

بهترین درمان تنگی مجرای ادرار

اینکه طول تنگی مجرای ادرار، شرایط سلامت بیمار و سن بیمار در چه شرایطی قرار دارند را ارولوژیست بررسی می‌کند تا متناسب با این موارد بتواند از راه‎های درمانی گوناگونی استفاده کند. همانطور که گفته شد دیلاتاسیون مجرا یکی از روش‌های درمان است که با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود، البته روش دیگر  هم اورتروتومی است.

این روش درمان هم با بیهوشی عمومی باید انجام شود که البته هم دیلاتاسیون مجرا و هم این روش گفته شده، هرچقدر تنگی مجرا کوتاه‌تر باشد، نتیجه بهتری را به وجود می‌آورند. جراحی باز اورتروپلاستی آخرین روشی است که اگر از دو روش قبلی نتیجه‌ای حاصل نشد می‌توان انجام داد. در مواردی هم که موضوع چندان حاد نیست، درمان با آنتی‌بیوتیک بهترین راه‌حل است.

هزینه عمل تنگی مجرای ادرار

هزینه عمل تنگی مجرای ادرار با توجه به اینکه ارولوژیست از چه روش درمانی استفاده می‌کند، قطعاً متفاوت است. اینکه جراحی در کلینیک خصوصی انجام شود یا در بیمارستان هم روی برآورد هزینه تأثیر می‎گذارد. می‌توان گفت که در کلینیک خصوصی طبیعتاً جراح با امکانات بیشتری عمل را انجام می‌دهد و نتیجه مطلوب‌تری را هم می‌توان انتظار داشت.

این موضوع را هم نباید فراموش کرد که در عمل تنگی مجرای ادرار معمولاً مهارت و سابقه جراح مدنظر قرار می‌گیرد و چندان بحث هزینه مطرح نیست. به همین دلیل، دکتر مهدی قاضی این عمل را در شرایطی ایده آل و با سابقه و مهارت بالایی که دارد و البته با هزینه معقولانه و مناسب انجام می‌دهد.

خانم میربلوچ زهی

سلام خسته نباشید پسرم ۵ سالشه روزها تکرر وبی اختیاری ادرار دارد لطفا راهنمایی کنید سنو هم گرفتم آزمایش هم گرفتم هیچ مشکلی هم نداشته

ناشناس

پسرم دو ماهشه و تنگی مجاری ادراری داره باید حتما عمل شه؟