هر آنچه باید در مورد زگیل تناسلی بدانید

هر آنچه باید در مورد زگیل تناسلی بدانید

درمان زگیل-مطب دکتر قاضی

 زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده هایی هستند که در ناحیه تناسلی، دهانه رحم، مقعد و رکتوم (راست روده) و گاهی در اطراف دهان ظاهر می شوند. عامل به وجود آمدن آن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که از طریق سکس واژینال ، مقعدی ، تماس با سطوح آلوده و همچنین بندرت از طریق سکس دهانی قابل سرایت است.

درمان زگیل-مطب دکتر قاضی

بهترین زمان مراجعه به پزشک

اگر شما هرکدام از موارد زیر را دارید ، لازم است به پزشک مراجعه کنید:

  • یک یا چند زائده و توده ی غیردردناک به رنگ های مختلف روشن یا تیره در اطراف واژن ،آلت یا مقعد
  • احساس خارش یا خونریزی از مقعد
  • دیدن لکه ی خون در لباس زیر یا خونریزی انتهای ادرار
  • هر گونه انحراف دائم در جریان طبیعی ادرار
  • داشتن شریک جنسی که دارای ضایعاتی مشکوک به زگیل تناسلی است یا در معرض ویروس بوده

چرا باید به پزشک مراجعه کنیم و در زمان مراجعه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پزشک معمولا با معاینه و نگاه کردن به این زائده ها  می تواند زگیل تناسلی را تشخیص دهد وتشخیص آن بر مبنای آشنایی وی با این ضایعات است. لازم است بدانید، بجز در موارد نادری عموما نیاز به آزمایش جهت تعیین خوش خیم یا بد خیم بودن نوع ویروس نیست، زیرا تعیین نوع ویروسی که زگیل ها را ایجاد کرده است و پیدا کردن تیپ های ۱۶ و ۱۸  نهایتا تاثیری روی نحوه ی درمان شما نخواهد گذاشت. گاها در مواردی که تشخیص ضایعه کاملا برای پزشک محرز نیست ، ضایعات بسیار کوچک هستند  یا به طور مثال شک به بدخیمی وجود دارد ، نمونه برداری از ضایعات هم قبل ازبرداشتن آنها لازم است .

 معاینه و ویزیت  

  • طی ویزیت، پزشک شرح حال کاملی از شما خواهد گرفت و معمولا برای طرح شکل درمان در آینده و بررسی میزان خطر این بیماری برای آینده ی شما، از شما یا شریک جنسی تان سوالاتی راخواهد پرسید .سوالاتی پیرامون تعداد شریک جنسی، روش های انجام رابطه، علایم، سوابق بیماری و دارویی ، مصرف سیگار و وضعیت روحی و روانی شما.
  • پزشک معمولا زائده های اطراف ناحیه ی تناسلی  و مقعد را ( گاها با استفاده از ذره بین ) معاینه می کند و صرفا نشان دادن عکس ضایعه ممکن است موجب خطای تشخیصی گردد.‌
  • پزشک مناطق مبتلا ،حتی داخل واژن و مقعد را ممکن است معاینه نماید .زیرا در موارد درگیری داخل مقعد یا مجرای ادراری ممکن است در آینده نیاز به انجام آندوسکوپی آن ناحیه هم باشد.
  • برای اینکه شما از چه راهی به زگیل مبتلا شده اید و یا اینکه چه مدت عفونت را داشته اید ممکن است هیچوقت پاسخ قطعی پیدا نشود .عموما ابتلای شما به زگیل، طی سه هفته تا هشت ماه قبل از پدیدار شدن آنها روی پوست می باشد.

d4d19b40 8d1e 4306 83ba 1ad6ab9dbe23

درمان زگیل تناسلی

  • درمان زگیل تناسلی ابتدالازم است از طریق پزشک صورت گیرد و نوع درمان بسته به نوع زگیل و محل قرار گیری متفاوت خواهد بود. قبل از مراجعه به پزشک سعی کنید حداقل اطلاعات زمینه ای در مورد این بیماری را داشته باشید.‌تمام زگیل ها نیاز به حذف یا برداشتن ندارند ، بعضا زگیل ها به خصوص در آقایان به خاطر ظاهر      نا خوشایندشان برداشته میشوند. این ویروس بدون برداشتن هم بالاخره از جسم شما خودبخود حذف خواهد شد ، اما تحقیقات ثابت کرده اند که حذف زگیل ها شانس عود بیماری را کاهش خواهد داد.
  • لازم است بدانید بر خلاف تبلیغات شایع، فریز کردن همیشه مناسب ترین روش نیست. زگیل های متعدد یا سخت پاسخ جالبی به فریز کردن ندارند و ممکن است با این روش بعضی از آنها روی پوست باقی بمانند. همچنین سیستم ایمنی شما خودبخود روزی این بیماری را حذف خواهد نمود، اماتاکنون مطالعات انجام شده  بر روی جوامع بزرگ ، تاثیر مثبتی از داروهای به اصطلاح تقویت کننده ی سیستم ایمنی ندیده اند. بهتر است در مورد این بیماری کمی مطالعه و در اینترنت از منابع معتبرجستجو کنید.‌از افرادی که در شبکه های اجتماعی با سو استفاده از ناآگاهی بیماران تبلیغ خانگی پکیج های درمان با مبالغ زیاد را می کنند نیز پرهیز نمایید. متاسفانه تاکنون داروی موثری برای این بیماری پیدا نشده است.‌ صرفا در بعضی مطالعات نه چندان بزرگ ، داروهای ضدویروسی مانند  والاسیکلوویر یا  گانسیکلوویر اثربخش بوده اند ، اما برای استفاده ی عموم تایید نگرفته اند.

انواع درمان های موجود

  • لوسیون و یا کرم : شما معمولا می توانید خودتان این کرم و لوسیون هارا برروی زگیل تناسلی بمالید، اما در مواردی که زگیل ها تیره رنگ اند و قوام سختی دارند ممکن است چند هفته و حتی چند ماه درمان طول بکشد. این نوع درمان ممکن است باعث درد ،سوزش ، تحریک یا سوختگی محل گردد، لذا قبل از شروع آن باید آموزش های لازم را دیده باشید. درمواردی که وسعت ناحیه ی درگیر بیشتر از ۴سانتی متر است ، استفاده از این روش لزوما باید تحت نظر کادر پزشکی باشد که با این نحوه درمان آشناست. جهت موارد عود مکرر زگیل ها کرم هایی مانند ایمیکوئیمود میتواند توسط پزشک برای پیشگیری در آینده تجویز گردد.‌
  • پزشکان از الکتروسرجری، حذف جراحی و یا لیزر برای برداشت زگیل استفاده می کنند. دردوروش اول میزان موفقیت ۱۰۰ درصد است ، اما در موارد نادر گزارشهای اثبات نشده مبنی بر اینکه بخار ناشی از الکتروسرجری قابل سرایت به پزشک و آلوده کننده می باشد.
  • فریز کردن : یکی از درمان ها ی موفق و راحت در حذف زگیل هایی که قوام سختی ندارند فریز کردن می باشد . ممکن است پزشک شما پیشنهاد بدهد روش فریز کردن یا همان منجمد و سرما دادن را استفاده کنید. در نظر داشته باشید در بعضی افراد ممکن است این درمان موثر نباشد و بعضی زگیل ها باقی بمانند، علی الخصوص در زگیل های متعدد، چرا که فریز کردن در زگیل های با قوام سخت و متعدد تنها ۴۰ تا ۶۰ درصد موفق است.ممکن است به تکرار درمان یا استفاده از چند درمان همزمان درچندین زمان مختلف نیاز داشته باشید  و این درمان ها شاید هفته ها و ماه ها طول بکشد .

واکسیناسیون:

واکسیناسیون همگانی در کشورهای توسعه یافته به صورت رایگان در سنین کم ( نزدیک به نوجوانی) انجام می شود و هدف از آن کاهش میزان سرطان های تناسلی در جامعه است.
در کودکان زیر 15 سال دو دوز واکسن به فاصله 6 تا 12 ماه کافی می باشد
افراد 15 تا 26 سال نیاز به سه دوز واکسن می باشند به اینصورت که دوز دوم یک تا دو ماه پس از دوز اول، و دوز سوم 6 ماه پس از دوز اول تزریق می شود
پیشنهاد می شود واکسیناسیون تا قبل از سن 26 سالگی انجام گردد اما بسته به شرایط بیمارممکن است پزشک به افرادی مانند هم جنس بازان یا زنانی که شدیدا در معرض ابتلای ویروسند حتی تا سن ۴۵ سالگی هم این واکسن را توصیه نماید. واکسن HPV دو ظرفیتی افراد را در مقابل انواع سرطان زای ویروس ( عموما تیپ ۱۶ و۱۸ ) مقاوم خواهد ساخت. از آنجایی که بیش از 100 تیپ مختلف ویروس زگیل وجود دارد امکان ابتلا به انواع غیر سرطان زای زگیل تناسلی حتی پس از واکسیناسیون باواکسن گارداسیل چهار یا نه ظرفیتی هم هنوز وجود دارد ، هرچند کمتر است. واکسیناسیون پس ازبررسی افراد توسط پزشک عموما به خانم ها توصیه میشود،
همچنین در مردانی که شریک های جنسی متعددی در طول زندگی دارند نیز بهتر است تجویز گردد.

باید ها و نباید ها در مورد زگیل تناسلی

  • در نظر داشته باشید اگر شما باردار هستید و یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.نوع درمان در اینصورت متفاوت خواهد بود. عموما داروهای موضعی در بارداری منع مصرف دارند.
  • در طی درمان از صابون های معطر و ژل های شستشو پرهیز کنید زیرا باعث تحریک پوست آن ناحیه خواهند شد .
  • بهتر است بدانید محلول ها و کرم ها ممکن است موجب ضعف و پارگی کاندوم گردند.
  • بدون آگاهی کامل ، از خوددرمانی برای درمان زگیل تناسلی بدون مشورت با پزشک پرهیز نمایید، چرا که ممکن است دچار سوختگی و حساسیت شدید ناحیه ی تناسلی شوید. پس ازآموختن نحوه ی خود درمانی ، میتوانید در آینده از آن روش ها در موارد عود زگیل استفاده کنید . موارد عود زگیل عموما با روشهای ترکیبی ( به طور مثال فریز کردن و استفاده از کرم همزمان ) درمان می شوند.
  • در مواردی که از سلامت کامل شریک جنسی خود مطمئن نیستید،  از انجام سکس واژینال یا مقعدی بدون کاندوم همیشه پرهیز کنید.
  • سیگار و استرس در عود زگیل ها موثرند و شانس ابتلای افراد به سرطان های ناحیه ی تناسلی را افزایش میدهند.تا حد امکان این دو را کاهش دهید.
  • از ژیلت یا تیغ ریش تراشی هم فعلا درآن ناحیه استفاده نکنید ، زیرا موجب منتشر شدن ویروس روی پوست شما میشوند.
  • انجام تست های تشخیصی به منظور بررسی خطر ابتلای همزمان سایر بیماری های مقاربتی، بسته به ارزیابی پزشک از شما ممکن است لازم باشد یا نباشد. عموما نیازی نیست به شریک های جنسی قبلی خود در ماههای گذشته ، در مورد این بیماری اطلاع دهید، مگر با توصیه ی پزشک.

راه های انتقال زگیل تناسلی

  • ویروس زگیل عموما از راه تماس جنسی و در برخی موارد غیرجنسی نیز منتقل می‌شود
  • ویر‌وس زگیل تناسلی حتی موقعی که هیچ گونه زگیل مشهودی وجود ندارد قابل سرایت است.
  • بسیاری از افراد با داشتن ویروس، بدون وجود زگیل قابل رویت ، می توانند این ویروس را به دیگران منتقل کنند.
    لذا بعد از ابتلا به زگیل با توجه به دوره کمون 3 هفته تا 8 ماهه، پیدا کردن منشا ابتلا بسیار دشوار و ناممکن خواهد بود . در نظر داشته باشید اگر شما مبتلا به زگیل تناسلی هستید شریک جنسی شما هم باید به پزشک خود مراجعه و مورد معاینه قرار گیرد، زیرا ممکن است از وجود آن نا آگاه باشد.
  • تماس جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا 70% احتمال انتقال ویروس را دارد.
    ضمن اینکه یک فرد میتواند در طول زندگی چندین بار مبتلا به انواع مختلف ویروس گردد که در صورت بروز ضایعات زگیل ممکن است از ابتلای قبلی یا نوع جدید بوده باشد.
    این ویروس از طریق دست زدن به ضایعات منتقل نمی‌گردد.

    نکته : از طریق استفاده از حوله ، وسایل غذا خوری ،لیوان و توالت مشترک انتقال ویروس تاکنون در دنیا گزارش نشده است.عموما شایع ترین راه ابتلای به آن تماس جنسی است ، اما ممکن است در موارد نادری ازطریق دست آلوده ، تیغ ریش تراشی و وسایل بسیار آلوده ی مرتبط با رابطه جنسی هم صورت گیرد.

روش های جلوگیری از سرایت زگیل تناسلی

از طریق روش های ذیل ، از انتقال ویروس زگیل تناسلی جلوگیری نمایید :

  • استفاده از کاندوم ؛ زمانیکه شما سکس مقعدی یا واژینال دارید. زیرا ویروس اگر در پوست باشد ،با پوشاندن سوراخ نوک مجرای ادراری با استفاده از کاندوم ،می توانید تا حدی از انتقال آن جلوگیری کنید.
  • پرهیز از رابطه ی جنسی درطی درمان زگیل تناسلی و انجام واکسیناسیون.

چرا زگیل تناسلی قابل برگشت می باشد ؟

ویروس زگیل تناسلی همان ویروس انسانی HPV است که تنوعی بیش از صد گونه دارد و ویروس HPV موجود در روی پوست علت ایجاد زگیل تناسلی است .

این ویروس ، در ۳۰ در صد مبتلایان به زگیل تناسلی ، بدون درمان طی شش ماه و در ۹۵ درصدافراد طی ۲ سال خود به خود از بدن حذف می شود ، بنابراین خیلی نگران نباشید.

درمان زگیل-مطب دکتر قاضی

زگیل تناسلی در کودکان

بروز زگیل تناسلی در کودکان می‌تواند مربوط به سوءاستفاده جنسی باشد اما همچنین میتواند ناشی از زگیل های پوستی معمول و دست و پا باشد که در ناحیه تناسلی بروز کرده است.

زگیل تناسلی و سرطان

زگیل تناسلی سرطان نیست و خودش به ندرت سرطانی می شود، اما حدودا تنها عامل سرطان های دهانه ی رحم و آلت تناسلی است.

در خانم ها پاپ اسمیر و تست غربالگری سرویکس ( تست پی سی آر اچ پی وی برای ویروس های پرخطر ۱۶ و ۱۸ ) به منظور شناسایی سلول های بدخیم انجام می‌شود. برای غربالگری سرطان دهانه ی رحم‌ پاپ اسمیر سالیانه برای خانم های بالای 35 سال در هرصورت حتی اگر مبتلا به زگیل تناسلی نباشند یا رابطه ی جنسی هم ندارند ضروری می باشد و یا تست غربالگری پی سی آر اچ پی وی هر پنج‌ سال.

در مردان نیز این ویروس میتواند در موارد بسیار نادری سرطان آلت تناسلی ایجاد کند ، هرچند احتمال ابتلای به سرطان آلت تناسلی در مردان بسیار ناچیز است.

زگیل تناسلی و حاملگی :

  • در طی حاملگی زگیل تناسلی می تواند تکثیر و یا رشد کند .
  • ممکن است برای اولین بار ظاهر شوند و یا بعد از یک مدت طولانی مجددا ظاهر شوند.
  • درمان در طی حاملگی باید با احتیاط صورت گیرد واز بعضی درمان ها بنا بر توصیه پزشک پرهیز می شود .
  • اگر زگیل تناسلی بزرگ یا متعدد باشد، برای جلوگیری از ابتلا یا ایجاد عوارض، قبل از تولد نوزاد، توسط پزشک برداشته خواهد شد .
  • ویروس زگیل تناسلی عموما در زگیل های بزرگ یا متعدد در طی تولد نوزاد می تواند باعث مبتلا شدن نوزاد در ناحیه ی حنجره یا تناسلی شود، هرچند با بهبود وضعیت سلامت همگانی طی سال های اخیر ، این ابتلا بسیار کاهش یافته است.
  • خانم های باردار دارای زگیل تناسلی در طی بارداری پیگیری و عموما زایمان طبیعی خواهند داشت والبته بسته به اوضاع و احوال مادر شاید با نظر متخصص زنان و زایمان سزارین نیز توصیه شود.

 

 

 

 

دکتر مهدی قاضی

جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی در مشهد
آدرس مطب: مشهد، آزادشهر، چهارراه میلاد به سمت میدان استقلال، جنب بانک رفاه
شماره تماس: ۰۹۳۹۷۸۰۵۹۰۲ | شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 14 و 17 الی 21

جهت نوبت دهی آنلاین از طریق راه های زیر اقدام فرمایید
پست های مرتبط
ناباروری در مردان
درمان ناباروری

ناباروری در مردان

ناباروری مردانه هر مشکلی برای سلامتی در مرد است که احتمال باردار شدن همسرش را

عفونت های قارچی
بیمارهای جنسی

عفونت های قارچی

عفونت‌های قارچی از شایع‌ترین مشکلات آزاردهنده پزشکی هستند؛ خوشبختانه بیشتر آنها را می‌توان با عادات

5 3 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری - نمایش داده نمی شود)
(اختیاری - نمایش داده نمی شود)
1 سوال یا نظر
بازخورد داخلی
دیدن همه دیدگاه ها
1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx
اینستاگرام تلگرام تماس در ساعات کاری