سنگ های مثانه، علائم و درمان آن

سنگ مثانه

سنگ های مثانه ۵ درصد از سنگ های مسدود کننده ی مجاری اداری را شامل میشوند که معمولا بخاطر انسداد و وجود جسم خارجی یا عفونت بوجود میایند .

علائم سنگ مثانه

هیچ علایمی ندارند و سنگ ها می توانند آنقدر کوچک باشند که بدون فهمیدن از ادرار خارج شوند ولی به طور کلی عموما با علایم زیر  همراه می باشد :

• درد درهنگام ادرار
  • قطع و وصل جریان ادرار هنگام دفع
  • درد در آلت تناسلی و بیضه
  • بیدار شدن شب هنگام برای ادرار کردن
  • خون در ادرار
  • درد در باسن ها ، نشیمنگاه و پشت
  • سختی در آغاز ادرار
  • درد شدید در پایین شکم
  • شب ادراری در بچه هاسنگ مثانه-مطب دکتر قاضی

علت به وجود آمدن سنگ مثانه

کار مثانه جمع آوری ونگهداری ادرار تا هنگام نیاز به تخلیه می باشد.عوامل زیادی وجود دارد که مانع تخلیه مثانه می شود، که عبارت اند از:

• افزایش ضخامت پروستات:با کهولت سن در مردان اغلب پروستات ضخیم می شود و بر لوله مجاری ادراری تاثیر می گذارد .
  • آسیب عصبی مثانه:حالتی که در آن اعصاب مثانه به درستی کار نمی کند و منجر به باقی ماندن ادرار در آن می شود .
  • دیورتیکولا مثانه:کیسه های کوچکی که به علت عفونت یا مشکلات پروستات و یا حتی به صورت مادرزادی در مثانه شکل می گیرد .
  • جراحی تقویت مثانه: بعضی افراد برای کمک به مشکل بی اختیاری ادرار این عمل را انجام می دهند ولی این عمل شانس ابتلا به سنگ مثانه را بالا می برد .
  • فتق مثانه (سیستوسل) :این حالت مخصوص زنان می باشد و در آن بخشی از دیواره مثانه ضعیف و به واژن سقوط می کند که می تواند مانعی برای ادرار باشد .
  • سنگ کلیه :حتی یک سنگ کلیه کوچک می تواند از کلیه به مثانه منتقل شود و رشد نماید .
  • تاخیر در ادرار کردن : دلیل اصلی بوجود آمدن سنگ های مثانه نگه داشتن بیش از حد ادرار در مثانه و تاخیر در خارج کردن ادرار است.این حالت بیشتر در مردانی که انسداد در مسیر خروج ادرار دارند اتفاق می افتد .
  • بخیه : حدود ۵ درصد از سنگ های مثانه در خانم ها بوجود میاید که بیشتر به دلایل بخیه ها( در زمان سزارین) ..وجود مش ها و همچنین ماندن طولانی مدت ادرار در مثانه، اتفاق میافتد بنابرین در خانم ها سنگ های مثانه بیشتر باید در زمینه عفونت های راجعه مسدود کننده یا وجود علایم مثانه تحریک پذیر بررسی شود .
  • داشتن سوند فولی : در بیمارانی که سوند فولی دارند نیز احتمال  بوجود آمدن سنگ های مثانه میباشد، که اخیرا رابطه معنی داری بین تومور های بدخیم مثانه با سنگ های مثانه یافت شده .

.

سنگ مثانه-مطب دکتر قاضی

آزمایشات و تشخیص سنگ مثانه

فرایند تشخیص سنگ مثانه ممکن است شامل تعدادی آزمایشات باشد که شامل موارد زیر باشد .

• سیستوسکوپی
  • تصویر برداری مثانه
  • آزمایش ادرار
  • سی تی اسکن اسپیرال
  • سونوگرافی
  • اشعه ایکس
  • پیلوگرام داخل وریدی

در اتاق معاینه  پزشک دست های خود را برروی ناحیه پایینی  شکم بیمار قرار می دهد  تا بزرگی مثانه را احساس نماید علاوه برآن در آقایان ممکن است جهت بررسی بزرگی پروستات مقعد بیمار را نیز معاینه نماید.

عکس سنگ مثانه

درمان سنگ مثانه

:در صورتی که سنگ مثانه کوچک باشد با نوشیدن آب بسیار می توانید آن را دفع نمایید، اگر سنگ خود به خود دفع نگردد احتمالا در حالب گیر کرده است در این حالت از روش های زیر استفاده می شود

• شکستن سنگ مثانه و تبدیل آن به قطعات کوچک تر
  • سیستو لیتو لاپکسی از طریق میزراه
  • سیستو لیتو لاپکسی از طریق پوست
  • سیستوستومی باز
  • جراحی سنگ مثانه

عوارض جراحی سنگ مثانه

رایج ترین عارضه جراحی سنگ مثانه، عفونت مثانه یا میزراه است که به عفونت ادراری شناخته می شود ، به طئریکه  10در صد افرادی که تحت عمل جراحی مثانه قرار میگیرند به عفونت مجرای ادراری مبتلا می شوند.

3.5 2 رای ها