سنگ های مثانه، علائم و درمان آن

سنگ مثانه

فهرست عناوین این مقاله

سنگ‌های مثانه ۵ درصد از سنگ‌های مسدود کننده‌ی مجاری اداری را شامل می‌شوند که معمولا بخاطر انسداد و وجود جسم خارجی یا عفونت بوجود می‌آیند .

تصویر برداری سنگ مثانه

علائم سنگ مثانه

گاهی سنگ‌های مثانه هیچ علایمی ندارند و سنگ‌ها می‌توانند آنقدر کوچک باشند که بدون فهمیدن از ادرار خارج شوند ولی به طور کلی عموما با علایم زیر همراه می‌باشد :

• درد درهنگام ادرار
  • قطع و وصل جریان ادرار هنگام دفع
  • درد در آلت تناسلی و بیضه
  • بیدار شدن شب هنگام برای ادرار کردن
  • خون در ادرار
  • درد در باسن ها ، نشیمنگاه و پشت
  • سختی در آغاز ادرار
  • درد شدید در پایین شکم
  • شب ادراری در بچه ها

مثانه

علت به وجود آمدن سنگ مثانه

کار مثانه جمع آوری ونگهداری ادرار تا هنگام نیاز به تخلیه می‌باشد.عوامل زیادی وجود دارد که مانع تخلیه مثانه می‌شود، که عبارت‌اند از:

• افزایش ضخامت پروستات:با کهولت سن در مردان اغلب پروستات ضخیم می شود و بر لوله مجاری ادراری تاثیر می‌گذارد .
  • آسیب عصبی مثانه:حالتی که در آن اعصاب مثانه به درستی کار نمی‌کند و منجر به باقی ماندن ادرار در آن می‌شود .
  • دیورتیکولا مثانه:کیسه‌های کوچکی که به علت عفونت یا مشکلات پروستات و یا حتی به صورت مادرزادی در مثانه شکل می‌گیرد .
  • جراحی تقویت مثانه: بعضی افراد برای کمک به مشکل بی‌اختیاری ادرار این عمل را انجام می‌دهند ولی این عمل شانس ابتلا به سنگ مثانه را بالا می‌برد .
  • فتق مثانه (سیستوسل) :این حالت مخصوص زنان می‌باشد و در آن بخشی از دیواره مثانه ضعیف و به واژن سقوط می‌کند که می‌تواند مانعی برای ادرار باشد .
  • سنگ کلیه :حتی یک سنگ کلیه کوچک می‌تواند از کلیه به مثانه منتقل شود و رشد نماید .
  • تاخیر در ادرار کردن : دلیل اصلی بوجود آمدن سنگ‌های مثانه نگه داشتن بیش از حد ادرار در مثانه و تاخیر در خارج کردن ادرار است. این حالت بیشتر در مردانی که انسداد در مسیر خروج ادرار دارند اتفاق می‌افتد .
  • بخیه : حدود ۵ درصد از سنگ‌های مثانه در خانم‌ها بوجود میاید که بیشتر به دلایل بخیه ها (در زمان سزارین) ..وجود مش‌ها و همچنین ماندن طولانی مدت ادرار در مثانه، اتفاق میافتد بنابراین در خانم‌ها سنگ‌های مثانه بیشتر باید در زمینه عفونت‌های راجعه مسدود کننده یا وجود علایم مثانه تحریک پذیر بررسی شود .
  • داشتن سوند فولی : در بیمارانی که سوند فولی دارند نیز احتمال بوجود آمدن سنگ‌های مثانه می‌باشد، که اخیرا رابطه معنی‌داری بین تومورهای بدخیم مثانه با سنگ‌های مثانه یافت شده است.

.

سنگ مثانه-مطب دکتر قاضی

آزمایشات و تشخیص سنگ مثانه

فرایند تشخیص سنگ مثانه ممکن است شامل تعدادی آزمایشات باشد که شامل موارد زیر باشد .

گرافی

• سیستوسکوپی
  • تصویر برداری مثانه
  • آزمایش ادرار
  • سی تی اسکن اسپیرال
  • سونوگرافی
  • اشعه ایکس
  • پیلوگرام داخل وریدی

در اتاق معاینه پزشک دست‌های خود را برروی ناحیه پایینی شکم بیمار قرار می‌دهد تا بزرگی مثانه را احساس نماید علاوه بر آن در آقایان ممکن است جهت بررسی بزرگی پروستات مقعد بیمار را نیز معاینه نماید.

درمان سنگ مثانه:

برداشتن سنگ مثانه معمولا با جراحی انجام می‌شود.
در صورتی که سنگ مثانه کوچک باشد، ممکن است با مصرف زیاد مایعات، دفع آن از مثانه به صورت طبیعی امکان‌پذیر باشد. اما اگر بیمار قادر به تخلیه کامل مثانه نباشد، این روش ممکن است کارساز نباشد.

سیستولیتولاپاکسی از طریق مجرای ادرار (Transurethral cystolitholapaxy):

سیستولیتولاپاکسی از طریق مجرای ادرار، رایج‌ترین روش برای درمان سنگ مثانه در بزرگسالان است.
در این روش، جراح یک دوربین (سیستوسکوپ) را از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می‌کند. از این دوربین برای یافتن سنگ‌های مثانه استفاده می‌شود.
برای شکستن سنگ‌ها به قطعات ریزتر، می‌توان از لیزر یا امواج فراصوت استفاده کرد. سپس قطعات ریز شده سنگ با شستشو دادن از مثانه خارج می‌شوند.

سیستولیتوتریپسی از طریق مجرای ادرار تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

خطر ابتلا به عفونت در حین عمل وجود دارد، بنابراین ممکن است به عنوان یک اقدام پیشگیرانه آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز شود. همچنین خطر کمی برای آسیب به مثانه وجود دارد.

برداشتن سنگ مثانه با سایر روش‌های جراحی نیز انجام می‌شود. در این بخش به روش‌های مختلف جراحی پرداخته شده است:

سیستولیتولاپاکسی از طریق پوست شکم (Percutaneous suprapubic cystolitholapaxy):

این روش عمدتا برای درمان کودکان به منظور جلوگیری از آسیب به مجرای ادرار آنها استفاده می‌شود. همچنین گاهی اوقات برای بزرگسالان با سنگ مثانه بزرگ به کار می‌رود.

برخلاف روش قبلی، در این روش به جای وارد کردن لوله از طریق مجرای ادرار، جراح برش کوچکی در پوست پایین شکم ایجاد می‌کند.

سپس برش دیگری در مثانه ایجاد می‌شود تا سنگ ها خارج شوند. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

سیستوستومی باز (Open cystostomy):

جراحی سنگ مثانه

سیستوستومی باز اغلب برای برداشتن سنگ مثانه در مردان با پروستات بسیار بزرگ یا در صورت بسیار بزرگ بودن خود سنگ استفاده می‌شود.

این عمل مشابه سیستولیتوتریپسی از طریق پوست شکم است، با این تفاوت که جراح برش بسیار بزرگتری در شکم و مثانه ایجاد می‌کند.

این روش ممکن است با انواع دیگری از جراحی مانند برداشتن بخشی یا کل پروستات یا دیورتیکول مثانه (کیسه هایی که در دیواره مثانه ایجاد می شوند) ترکیب شود.

عیب سیستوستومی باز این است که بعد از عمل باعث درد بیشتری می‌شود و زمان بهبودی آن نسبت به سایر روش‌های جراحی طولانی‌تر است. اما در صورت بزرگ بودن سنگ مثانه، انجام سیستوستومی باز ضروری است.

بیمار نیاز خواهد داشت که یک یا دو روز پس از عمل سوند داشته باشد.

عوارض جراحی:

شایع‌ترین عارضه جراحی سنگ مثانه، عفونت مثانه یا مجرای ادرار است که به عنوان عفونت ادراری (UTI) شناخته می‌شود.

عفونت ادراری از هر 10 نفری که جراحی مثانه دارند، 1 نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

بهبودی و پیگیری پس از جراحی سنگ مثانه

پس از انجام سیستولیتوتریپسی از طریق مجرای ادرار یا سیستولیتوتریپسی از طریق پوست شکم، معمولا برای بهبودی چند روز بیمار در بیمارستان بستری خواهد بود.
اگر تحت عمل سیستوستومی باز قرار گرفته باشد ، ممکن است چند روز طول بکشد تا به اندازه‌ای بهبود پیدا کند که بتواند به خانه برود.

3.5 2 رای ها