هیدروسل و راه های درمان آن

هیدروسل و راه های درمان آن

هیدروسل

هیدروسل چیست؟

هیدروسل تجمعی از مایع درون کیسه بیضه مجاور بیضه هاست و عموما در یک طرف اتفاق می افتد هرچند ممکن است در مواردی دو طرفه نیز باشد.

کیسه های بیضه معمولا نرم و شل می باشند و حاوی هر دو بیضه و معمولا هر دو بیضه به راحتی داخل کیسه بیضه لمس می شوند. لوله ای اسپرم را از هر بیضه به سمت آلت منتقل می کند که وازدفران نام دارد، به صورت معمول یکی از بیضه ها  پایین تر از سمت مقابل قرار دارد.

بیضه های نرمال توسط لایه های نرمی احاطه می شوند که این لایه ها به صورت نرمال لمس نمی شوند، این لایه ها مقداری مایع تولید می کنند که باعث می شود بیضه ها به راحتی درون آن کیسه ها حرکت کنند، مایع اضافی معمولا از طریق سیاهرگ ها داخل بیضه جذب می شوند اگر تعادل بین مایع تولید شده و مایعی که تخلیه می شود به هم بخورد ممکن است مقداری مایع داخل کیسه های بیضه جمع شود که هیدروسل نامیده می شود.

عکس بیماری- وبسایت دکتر قاضی

 

علایم هیدروسل 

معمولا تنها علامت تورم کیسه ی بیضه می باشد .مردان بزرگسال مبتلا به این بیماری احساس سنگینی در کیسه بیضه دارند و در مواردی ممکن است ورم در صبح ها بدتر از شب ها باشد . 

در صورتی که خود یا کودکتان دچار درد ناگهانی در ناحیه بیضه شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید چراکه ممکن است این درد  تظاهر به بیماری دیگری به نام پیچ خوردگی بیضه باشد . این پیچش شایع نیست اما چون میتواند باعث انسداد خون رسانی بیضه ها و در نهایت نازایی شود ، نوعی اورژانس پزشکی به حساب می آید  .

 

عوارض هیدروسل چیست؟

به طور کلی هیدروسل خطرناک نیست و معکولا بر باروری فرد تاثیری ندارد ، ولی می تواند با یک بیماری  زمینه ای در بیضه مرتبط باشد که عدم تشخیص این بیماری زمینه ای منجر به عوارض جدی می گردد. بیماری های زمینه ای بیضه عبارتند از :

  • عفونت بیضه یا سرطان بیضه : که در هر دو صورت باعث کاهش تولید اسپرم می شود .
  • فتق  : در این حالت بخشی از روده از  دیواره شکم  خارج شده که به آن هرنی نیز گفته می شود .

 

هیدروسل چگونه به نظر می رسد؟

هیدروسل شبیه بادکنکی پر از مایع داخل کیسه بیضه لمس می شود و عموما نرم بوده و در اطراف یکی از بیضه ها قابل لمس است. هیدروسل ها از نظر سایز متفاوت اند و بعضی اوقات در بعضی از مردان طی سال ها بسیار بزرگ می شوند و عموما بدون درد اند، اما هیدروسل های بزرگ ممکن است باعث احساس سنگینی در کیسه های بیضه و ناراحتی گردد.

 قدم زدن یا فعالیت های جنسی با وجود هیدروسل علی الخصوص هیدروسل های بزرگ ممکن است کمی آزار دهنده باشد.

 

IMG 20210711 WA0020

چه چیزی باعث هیدروسل می شود؟

بیشتر هیدروسل ها در بزرگسالان و در مردان بالای سن 40 سال اتفاق می افتد و در بیشتر موارد علل آن به خوبی شناخته شده نیست. گاهی اوقات عفونت ها، التهاب، آسیب یا تومور های بیضه باعث تجمع مایع و ایجاد هیدروسل اطراف بیضه می شوند، گاهی اوقات هیدروسل زمانی اتفاق می افتد که ادم یا تورم عمومی در نیمه تحتانی بدن وجود دارد.

 

تست های مورد نیاز

ارولوژیست ابتدا اقدام به معاینه فرد می کند که به تشخیص هیدروسل کمک کننده است، اگر هیدروسل بزرگ باشد و پزشک به خوبی نتواند بیضه ها را لمس کند ممکن است از سرنگ و سوزن برای تخلیه مقداری از مایع هیدروسل تحت بی حسی موضعی اقدام کند.

هنگامی که میزان مایع بیضه کم می شود، بیضه ها بهتر قابل لمس خواهد بود. گاهی اوقات از سونوگرافی برای تشخیصی استفاده می شود و سونوگرافی می تواند کمک کند که بیماری زمینه ای برای ایجاد هیدروسل وجود ندارد.

 

هیدروسل چگونه درمان می شود؟

1- درمان محافظه کارانه: در افراد بالغی  که هیدروسل باعث ایجاد علامت نشده است، یکی از انتخابات درمانی عدم درمان است، فرد می تواند از ساپورت بیضه استفاده کند و اگر در آینده دچار احساس درد و ناراحتی بیش از اندازه شود، نوع درمان متفاوت خواهد بود.

هیدروسل- وبسایت دکتر قاضی

 

2- جراحی: جراحی برای هیدروسل های بزرگ و آزاردهنده توصیه می شود، طی جراحی با بی هوشی عمومی یا نخاعی یک برش کوچک روی کیسه های بیضه یا قسمت های تحتانی شکم داده می شود و مایع اطراف بیضه تخلیه می شود.

در صورت وجود ارتباط بین شکم و کیسه های بیضه آن ارتباط قطع شده تا مایع مجددا از شکم به سمت بیضه ها منتقل نشود، عموما این جراحی سرپایی است و بستری شبانه نیاز نمی باشد. هیدروسل ها ممکن است بعد از جراحی مجددا عود کنند که این امری ناشایع است.

عکس بیماری- وبسایت دکتر قاضی

 

3- تخلیه با سوزن: مایع اطراف بیضه می تواند به راحتی با سرنگ یا سوزن توسط ارولوژیست تخلیه گردد، هرچند عود مجدد هیدروسل در صورت تخلیه مایع بدون عمل جراحی شایع است؛ اگر فرد کاندید مناسبی برای جراحی نمی باشد هیدروسل می تواند هر از چند گاهی توسط ارولوژیست توسط سوزن تخلیه گردد.

 

 

هیدروسل- وبسایت دکتر قاضی

 

4-اسکلوتراپی: اسکلوتراپی تزریق مایعی است به داخل لایه های اطراف بیضه که باعث می شود عود مجدد هیدروسل صورت نگیرد، در حال حاضر این روش بسیار کم استفاده می شود اما می تواند یک روش درمانی مناسب برای افرادی باشد که جراحی انتخاب اول برای آن ها نیست.

 

مراقبت های بعد از عمل

پس از عمل جراحی شما معمولا به مدت چند روز نیاز به پانسمان خواهید داشت ، برای تسکین درد پزشک روش های زیر را توصیه می کند :

  • استفاده از محافظ بیضه
  • اعمال بسته های یخ برمنطقه درمان برای کمک به کاهش درد و تورم
  • توصیه به معاینه بعدی جهت پیگیری های بیشتر بیماری پس از جراحی

 

 آیا هیدروسل بیضه خطرناک است ؟ 

به طور معمول وجود مایع در کیسه بیضه خطرناک نیست ولی در مواردی که این مایع جذب نشود ، میتواند در طولانی مدت باعث درد در ناحیه بیضه شده و یا از تشخیص مشکلات  احتمالی دیگر جلوگیری کند . 

 

 

 

دکتر مهدی قاضی

جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی در مشهد
آدرس مطب: مشهد، آزادشهر، چهارراه میلاد به سمت میدان استقلال، جنب بانک رفاه
شماره تماس: ۰۹۳۹۷۸۰۵۹۰۲ | شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 14 و 17 الی 21

جهت نوبت دهی آنلاین از طریق راه های زیر اقدام فرمایید
پست های مرتبط
ناباروری در مردان
درمان ناباروری

ناباروری در مردان

ناباروری مردانه هر مشکلی برای سلامتی در مرد است که احتمال باردار شدن همسرش را

عفونت های قارچی
بیمارهای جنسی

عفونت های قارچی

عفونت‌های قارچی از شایع‌ترین مشکلات آزاردهنده پزشکی هستند؛ خوشبختانه بیشتر آنها را می‌توان با عادات

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری - نمایش داده نمی شود)
(اختیاری - نمایش داده نمی شود)
0 پرسش و پاسخ
بازخورد داخلی
دیدن همه دیدگاه ها
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx
اینستاگرام تلگرام تماس در ساعات کاری