درمان تبخال تناسلی؛ راه های انتقال و تشخیص

درمان تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری منتقل شونده جنسی است که می تواند از طریق روابط واژینال، مقعدی یا دهانی انتقال داده شود. عموما خود بخود برطرف می گردد، هرچند ممکن است مجددا روزی  ظاهر شود .

تبخال تناسلی چیست

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فرد مبتلا به هرگونه علایم ذیل باشد لازم است به پزشک مراجعه نماید :

• تاول های کوچکی که خود بخود پاره شده و زخم های کوچک قرمزی را اطراف ناحیه تناسلی ،مقعد، کشاله ران و باسن ایجاد می کند.
  • احساس سوزش، خارش و یا گزگز شدن اطراف ناحیه تناسلی
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ترشحات واژینال غیر معمول در زنان، چراکه این ترشحات می تواند نشان دهنده تبخال باشد .

نحوه تشخیص تبخال تناسلی

• از شما و شریک جنسی فرد در رابطه با نشانه های بیماری سوال خواهد شد .
  •  ارولوژیست ممکن است که مراجعه کننده را جهت انجام آزمایش ویروس تبخال تناسلی نیز به آزمایشگاه ارجاع دهد.
  •   تست های آزمایشگاهی در مواردی که تاول قابل رویت نمیباشند و یا زخمی وجود ندارد قابل انجام نیست و همینطور این تست ها توانایی این را ندارد که به شما بگوید چه مدت به این ویروس مبتلا شده اید و یا از چه کسی به شما منتقل شده است .
  • افرادیکه به ویروس تبخال مبتلا می گردند ممکن است برای هفته ها و سالها بدون علامت باشند .

درمان تبخال تناسلی - سایت دکتر مهدی قاضی

درمان زگیل تناسلی در مردان

درمان تبخال تناسلی

متاسفانه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، علایم خود بخود برطرف شده و ممکن است این تاول ها مجددا عود نمایند.

درمان نوبت اول : در نوبت اول بروز این  تبخال ممکن است به فرد داروهای خوراکی ضد ویروس تجویز گردد تا جلوی پیشرفت علایم گرفته شود و لازم است این دارو ها در طی پنج روز استفاده شوند .

درمان های ضد ویروس:  چنانچه فرد به محض شروع علایم داروها را مصرف نماید این کارمی تواند احتمال بروز حملات مجدد را کاهش دهد.

حملات راجعه تبخال تناسلی:  معمولا حمله بعدی آن خفیف تر است و در طی عمر حملات بعدی کمتر و با شدت کمتری اتفاق می افتند به طوری که  بعضی از  افراد عود مجدد  تبخال را  تجربه نمی کنند . افرادیکه بیشتر از شش بار در طی سال مبتلا به تبخال تناسلی می شوند ممکن است نیازمند مصرف داروهای ضد ویروس به مدت شش تا دوازده ماه باشند.

نکاتی که باید رعایت کرد

• سعی کنید محل زخم ها را با استفاده از پارچه تمیز و یا آب نمک همیشه تمیز نگه دارید تا زخم ها دچار  عفونت ثانویه نشوند .
  • در صورت احساس درد از دوش آب سرد استفاده نمایید .
  • در مواقعی که هنگام ادرار کردن درد وجود دارد، می توان از کرم های نرم کننده مثل وازلین و یا بی حس کنند ه های موضعی استفاده کرد .
  • دستها  را قبل  و بعد از استفاده از کرم ها بشویید .
  • در صورتیکه درد ناحیه تناسلی شدید است، شیر آب سرد را بر روی ناحیه تناسلی باز نموده تا درد تخفیف یابد .
  •  از پوشیدن لباسهای تنگ خودداری نمایید، چراکه این کار می تواند تاول ها را تحریک نماید .
  • یخ را بصورت مستقیم روی پوست قرار ندهید .
  • از دست زدن به تاول و زخم ها پرهیز کنید مگردر مواردی که ازکرم استفاده می کنید .
  • طی مدتی که زخم ها وجود دارند و تا یک هفته بعد از خشک شدن آنها از انجام روابط جنسی پرهیز نمایید.

تبخال تناسلی - سایت دکتر مهدی قاضی

راههای انتقال تبخال تناسلی

تبخال تناسلی به راحتی از زمانیکه فرد احساس سوزش و خارش دارد، حتی قبل از ظاهر شدن زخم و علائم، تا زمانیکه بهبودی کامل می یابد قابل انتقال است . در مواردی  دیده شده است افرادی که هیچگونه علایمی ندارند هم می توانند این ویروس را منتقل کنند. راههای انتقال تبخال تناسلی:

• از راه تماس پوست با پوست در ناحیه مبتلا، حتی زمانی که هیچگونه تاول و زخم قابل رویتی وجود ندارد .
  • اگر تبخال دهانی ناحیه تناسلی را لمس کند .
  • از طریق تماس انگشتان فرد به ناحیه تناسلی
  • انتقال از طریق وسایل مربوط به رابطه جنسی مانند کاندوم ها

انتقال از طریق اشیایی مانند ملحفه و یا لیوان خیلی بعید است، بدین دلیل که ویروس خیلی سریع روی سطوح غیر زنده از بین می رود.‌

بیشتر بدانید>> بیماری های مقاربتی؛علائم، درمان و پیشگیری

راهکارهایی جهت جلوگیری از انتقال تبخال تناسلی

شما می توانید از طریق ذیل انتقال تبخال را کاهش دهید :

• هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمایید. البته امکان انتقال ویروس حتی با استفاده از کاندوم، در تماس ناحیه ای که با کاندوم پوشیده نشده است هم وجود دارد .
  • اگر شریک جنسی شما مبتلا به تبخال قابل رویت است از رابطه جنسی بپرهیزید.

تبخال تناسلی - سایت دکتر مهدی قاضی - درمان آن

چرا این بیماری عود می کند ؟

تبخال تناسلی از طریق ویروس هرپس ایجاد می شود. این ویروس در نزدیک ناحیه مبتلا، داخل اعصاب بدن فرد بیمار باقی می ماند و به سایر نقاط بدن وی  معمولا منتشر نمی گردد .  پس با رعایت یک سری نکات ازعود آن می توان جلوگیری نمود و اگر می توانید از عواملی که باعث شعله ور شدن آن می شود پرهیز کنید.  این عوامل عبارتند از :

• نور ماورابنفش: بطور مثال حمام آفتاب
  • اصطکاک در ناحیه تناسلی: بطور مثال در رابطه جنسی استفاده از ژل لوبریکانت می تواند کمک کند و  یا استفاده از البسه تنگ اصطکاک را بیشتر می نماید
  • مصرف الکل
  • عوامل غیر قابل اجتناببعضی از عوامل شعله ور کردن تبخال تناسلی غیرقابل اجتناب هستند مانند ؛ درد و ناخوشی در دوره پریود ماهیانه، جراحی در ناحیه تناسلی، ضعف سیستم ایمنی و شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان

تبخال تناسلی و ایدز

تبخال تناسلی در افرادی که مبتلا به ویروس ایدز می باشند بیماری جدی تری است. در صورتیکه فرد همزمان با ابتلا به ایدز به تبخال تناسلی  نیز آلوده گردیده است، لازم است به متخصص عفونی ارجاع داده شود .

تبخال تناسلی و حاملگی

افرادیکه مبتلا به این بیماری در طی بارداری هستند، عموما زایمان طبیعی با کودک سالم خواهند داشت. اگر فردی در طی زایمان تبخال تناسلی داشته باشد ممکن است نوزاد نیز بصورت مادرزادی به تبخال تناسلی مبتلا شود، که این مورد ممکن است تهدید کننده حیات باشد. عموما با درمان های ضد ویروسی نوزاد مبتلا بهبود پیدا می کند. اگر فرد در طی بارداری برای اولین بار مبتلا به تبخال تناسلی شود شانس ابتلای نوزاد نیز بیشتر  است.

درمان تبخال در بارداری

به زنانی که مبتلا به این بیماری تناسلی می گردند درمان ضد ویروسی پیشنهاد می گردد :

• درمان ضد ویروس بعد از ۳۶ هفته ، برای کاهش شانس اپیزود این تبخال  در طی تولد توصیه می گردد .
  • اگر فرد بعد از هفته ۲۸ بارداری مبتلا شده است درمان ضد ویروس تا زمان تولد به مادر توصیه می شود .
  • در بعضی شرایط ممکن است سزارین به جای زایمان طبیعی به مادر پیشنهاد گردد

5 1 رای
ناشناس

سلام وقتتون بخیر دکتر من جوش هایی در ناحییه تناسلی درآوردم میترسم تبخال باشه از کجا تشخیص بدم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم