سوزاک چیست؛ چگونه درمان می شود؟

سوزاک چیست

سوزاک چیست؟

سوزاک نوعی بیماری باکتریایی است که از طریق راه‌های جنسی می‌تواند به افراد منتقل شود. این بیماری در خانم‌ها و آقایان مشترک می‌باشد. سوزاک باعث تحت تأثیر قراردادن مجاری ادراری، رکتوم، حلق و همچنین در خانم‌ها دهانه رحم را نیز درگیر خواهد کرد. عمومی‌ترین روش‌های انتقال این بیماری، سکس واژینال، مقعدی و دهانی می‌باشد.

همچنین نوزادان مادران آلوده نیز امکان دارد بعد از زایمان به این بیماری آلوده شوند. راهکار‌های جلوگیری از انتقال این بیماری می‌توان به مواردی مانند اجتناب از رابطه جنسی پرخطر، داشتن رابطه تک زوجی و استفاده از کاندوم در صورت برقراری رابطه اشاره کرد.
این بیماری مقاربتی به‌ سرعت به شریک جنسی انتقال پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی کامل بیماری سوزاک می پردازیم تا هرچه بیشتر با این بیماری آشنا شده و در صورتی که به داشتن این بیماری تردید دارید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید.

سوزاک

سوزاک چه علائمی دارد؟

در بیشتر مواقع بیماری سوزاک دارای هیچگونه علائمی نمی باشد با این وجود ممکن است گاهی این بیماری علائمی هم داشته باشد که بسیاری از نقاط بدن را تحت‌تاثیر قرار دهد. در بیشتر مواقع ناحیه تناسلی در اثر این بیماری درگیر می شود. علائم بیماری سوزاک به 2 دسته زیر تقسیم می شود:

سوزاک دستگاه تناسلی

علائم عفونت سوزاک در آقایان : ترشحات چرکی از راس آلت تناسلی، ادرار دردناک، تورم و درد در یک بیضه

علائم عفونت سوزاک در خانم ها : ادرار دردناک، افزایش ترشحات واژینال، خونریزی از واژینال در حد فاصل عادت ماهیانه برای مثال بعد از مقاربت واژینال، درد لگن یا شکم

سوزاک در سایر نقاط بدن

سوزاک می تواند نواحی دیگر بدن را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد :

1- رکتوم :  نشانه و علائم آن شامل، خروج ترشحات چرکی از رکتوم، خارش مقعد، وجود لکه های خونی روشن بر روی دستمال توالت و تلاش جهت انجام اجابت مزاج می باشد.

2- چشم ها : در این نوع سوزاک که چشم ها درگیر می شوند، منجر به حساسیت به نور، درد چشم و ایجاد ترشحات چرکی از یک و یا هر دو چشم می شود.

3- حلق : از علائم و نشانه های این عفونت می توان به تورم عقده های لنفاوی در گردن و گلو درد اشاره کرد.

4-مفاصل :  ممکن است یک یا چند مفصل در بدن درگیر این بیماری شوند که علائمی مانند گرمی، قرمز شدن، دردناک شدن و متورم شدن مفاصل را  ایجاد می کند.

بیماری سوزاک در گلو

راه های انتقال سوزاک چیست؟

راه های انتقال بیماری سوزاک از طریق رابطه های جنسی واژینال، مقعدی و رابطه ی اورال ( دهانی) می باشد. اما همان طور که گفته شد اجتناب از رابطه جنسی پرخطر می تواند ریسک مبتلا شدن به این بیماری را تا حد زیادی کم کند. به این طریق که رابطه جنسی به یک نفر محدود شده و حتما از کاندوم استفاده شود.

ترشحات واژینال و مایع منی نیز باعث انتقال بیماری سوزاک می شوند. بنابراین علاوه بر روابط جنسی، آلوده شدن دست به مایعات جنسی و سپس تماس آن ها با چشم می تواند باعث درگیر شدن چشم به بیماری سوزاک شود.

ولی تماس های معمولی مثل بوسیدن، سرفه، دست دادن و یا بغل کردن نمی تواند باعث انتقال این بیماری شوند. در نتیجه نباید نگران استفاده مشترک از سرویس بهداشتی فرد مبتلا و یا تماس با وسایل وی باشیم.

انتقال این بیماری می تواند در دوران نهفتگی آن که فرد هنوز از داشتن این بیماری مطمئن نیست، نیز صورت بگیرد. پس حتما لزوم نداشتن علائم دلیل بر درگیر نبودن افراد به این بیماری نمی باشد و باید باز هم مسائل بهداشتی و محافظت در روابط جنسی در مقابل افراد مشکوک نیز صورت پذیرد.

باکتری سیستمی و انتشار عفونت از طریق خون باعث ایجاد علائمی مانند درد مفاصل، درد عضلانی و التهاب پوستی می شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سوزاک هستند؟

• افرادی که در روابط جنسی از محافظ دندان یا کاندوم استفاده نمی کنند.
  • اگر فردی با شخصی که ارتباط جنسی متعدد دارد، رابطه جنسی برقرار کند.
  • افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند.
  • کسانی که دارای رفتارهای پر خطر مانند مصرف مواد مخدر، الکل و روان گردان دارند.
  • مردان همجنسگرا
  • خانم ها قبل از سن 25 سال

عوارض سوزاک در مردان و زنان

اگر درمان سوزاک به موقع توسط فرد بیمار صورت نگیرد، عوارض این بیماری مشاهده خواهد شد.

عوارض بیماری سوزاک در خانم ها بیشتر می باشد و بیشتر اندام هایی مانند رحم و لوله های فالوپ را درگیر و دچار آسیب می کند که به این حالت، التهاب لگن گفته می شود و باعث ایجاد درد شدید شکمی می شود.

در بعضی مواقع زنانی که دچار این بیماری شده اند ممکن است بر اثر زخم شدن و التهاب لوله های فالوپ، قدرت باروری خود را نیز از دست بدهند.

مادران باردار مبتلا به سوزاک، می توانند نوزاد خود را نیز مبتلا به این بیماری کنند. این خطر در زایمان های طبیعی بیشتر می باشد و باعث آسیب دیدن نوزاد به صورت زخم بر روی پوست بدن، کوری و یا عفونت گردد.

عوارض این بیماری در مردان باعث آسیب رسیدن به دستگاه تناسلی آن ها می شود.

به صورتی که باعث ایجاد دمل، در ناحیه داخلی آلت تناسلی آن ها شده و علاوه بر ناراحتی و درد، قدرت باروری آن ها را نیز کاهش می دهد.

اگر بیماری سوزاک به خون شخص وارد شود، باعث آسیب رسیدن به دریچه قلب، آرتریت و یا التهاب جداره ی مغز و نخاع می شود.

درمان سوزاک

عوامل خطرزا

همانطور گفته شد مردان همجنسگرا و خانم های زیر 25 سال بیشتر از سایر افراد، در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. عواملی که در افزایش میزان خطر سوزاک نقش دارند بصورت خلاصه:

• داشتن شریک جنسی جدید
  • داشتن شریک جنسی که با چند نفر رابطه دارد
  • داشتن سوزاک یا بیماری مقاربتی دیگر
  • داشتن بیش از یک شریک جنسی

راه های درمان بیماری سوزاک

درمان سوزاک در بزرگسالان

معمولا بزرگسالان مبتلا به سوزاک، با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شوند. درمان این بیماری می تواند با سفتریاکسون تزریقی و تجویز همزمان آزیترومایسین خوراکی صورت بپذیرد.

درمان سوزاک در شرکای جنسی

اگر شریک جنسی شخصی دارای نشانه و علائمی مبنی بر مبتلا بودن به سوزاک هم نباشد، بهتر است باز هم نسبت به انجام آزمایش و درمان این بیماری اقدام کند.

شریک جنسی فرد مبتلا به سوزاک نیز، همان درمان فرد مبتلا را باید دریافت کند. چرا که عدم درمان شریک جنسی، حتی اگر درمان در فرد صورت بگیرد، می تواند دوباره به او منتقل شود.

درمان سوزاک در نوزادان

نوزادانی که بر اثر مبتلا شدن مادر به سوزاک مبتلا شده اند، با مصرف آنتی بیوتیک می توانند درمان شوند.

پیشگیری از بیماری سوزاک

بهترین روش برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری سوزاک، رعایت مسائل بهداشتی در ارتباط جنسی می باشد. به همین منظور استفاده از وسایل محافظتی مانند محافظ دندان و کاندوم باید توسط همه ی افراد در حین مقاربت های جنسی صورت بگیرد. زیرا امکان دارد از آلوده بودن شریک جنسی اطلاع نداشته باشیم.

بنابراین برای اقدام درست و اخلاقی جهت پیشگیری از مبتلا شدن به سوزاک این می باشد که شریک جنسی خود را در جریان بیماری های مقاربتی قرار دهیم.

اشخاصی که دارای سابقه ابتلا به سوزاک هستند، به پیگیری آن نباید بی توجهی کنند. توصیه می شود این افراد هر چند وقت یکبار سلامت خود را بررسی نمایند. به خصوص اگر فردی دارای رابطه جنسی متعدد باشد و در روابط خود از کاندوم استفاده نمی کند.

عوارضی که پس از درمان سوزاک گریبان شما را می گیرد

به دلیل این که این بیماری باعث درگیر شدن مقعد، واژن، دهان و یا حتی گلو در افراد می شود، باید هر فردی که علائم این بیماری را در خود مشاهده کرد سریعا به بیمارستان مراجعه کند تا  تحت درمان قرار بگیرد.

امروزه علاوه بر اسپکتینومایسین داروهای دسته فلوروکینولون ها مانند سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین در درمان این بیماری استفاده می شود که نتایج بسیار خوبی را برای بیمار به همراه داشته است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

• بروز درد در ناحیه شکم

• مشاهده ی ترشح غیر طبیعی از دستگاه تناسلی
  • سوزش و درد در هنگام ادرار

در صورت مشاهده ی این علائم باید فورا به پزشک متخصص مراجعه شود تا از پیشرفت بیماری و ایجاد عارضه جلوگیری کرد. همچنین درمان به موقع بیماری سوزاک موجب جلوگیری از انتقال بیماری به شریک جنسی شود.

سخن پایانی

اگر تشخیص زود هنگام بیماری سوزاک و شروع درمان به موقع صورت پذیرد، می تواند تا مقدار زیادی از عوارض احتمالی آن جلوگیری نماید. پس اگر نسبت به مبتلا شدن به این بیماری مشکوک هستید، بهتر است هرچه زودتر با یک پزشک متخصص عفونی مشورت نمایید.

سوالات متداول درباره سوزاک

1- برای تشخیص بیماری سوزاک چه روشی پیشنهاد می دهید؟

برای تشخیص بیماری سوزاک، آزمایش سوزاک NAAT به وسیله نمونه ادرار می باشد. برای تست سوزاک تنها به مقدار کمی ادرار نیاز می باشد.

2- نتایج تست سوزاک چگونه مشخص می شود؟

نتایج تست سوزاک به صورت مثبت و منفی می باشد. اگر نتیجه مثبت باشد به معنای وجود عفونت فعال در شما است. اگر نتیجه منفی باشد یعنی باکتری در ادرار شما پیدا نشده است، بنابراین عفونت فعال سوزاک ندارید.

3- آیا سوزاک قابل درمان است؟

به صورت معمول سوزاک با آنتی بیوتیک قابل درمان است. در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش سوزاک، دوره درمان آنتی بیوتیک باید کامل شده و از انجام هرگونه فعالیت جنسی خودداری شود. برای اطمینان از حذف کامل عفونت، تکرار آزمایش توصیه می شود.

4- چه اشخاصی به آزمایش سوزاک نیاز دارند؟

هر فردی که فعالیت جنسی پرخطر دارد،در صورت شک باید آزمایش سوزاک را انجام دهد. اگر دارای علائم نیز هستید انجام تست لازم می باشد. اگر تنها نگران هستید، تا دو هفته بعد از قرار گرفتن در معرض باکتری صبر کنید. اگر سوزاک درمان نشود باعث ایجاد مشکلات جدی و دائمی می شود.