آی یو آی

آی یو آی روش درمان ناباروری است که در آن اسپرم توسط متخصص زنان و تیم ناباروری به داخل رحم منتقل می شود و در آنجا با سلول تخم لقاح انجام می شود.

آی یو آی - وبسایت دکتر مهدی قاضی

موارد انجام:

علاوه بر ناباروری ، بدلایل مختلفی ممکن است به عنوان یک روش درمانی نیز توصیه گردد :

۱)افرادی که قادر به رابطه جنسی نیستند، به طور مثال ناتوانی فیزیکی و یا مشکل روحی و روانی دارند .

۲)در افرادیکه بیماری خاصی دارند که باروری ایشان نیازمند روشهای کمکی است، از جمله اگر یکی از زوجین مبتلا به بیماری ایدز باشد ( رابطه جنسی پرخطر بوده )، این روش به عنوان یک روش درمانی پس از شستشوی اسپرم ها و کاهش خطر انتقال ویروس ایدز برای باروری انجام میشود.

قبل از انجام این روش لازم است توانایی باروری مرد ابتدائا بررسی شود و همچنین همسر نیز از نظر اینکه کاندید مناسبی برای آی یو آی می باشد ارزیابی گردد .بطور مثال در خانم هایی که نیازمند انجام این روش هستند ابتدا از نظر باز بودن لوله های تخمدان (لوله های فالوپ ) بررسی انجام می گردد.

موارد عدم انجام:

تکنیک آی یو آی به صورت روتین به افراد ذیل حتی الامکان توصیه نمی گردد :

۱)ناباروری که علت آن نامشخص است

۲)کیفیت اسپرم مرد بسیار پایینی است

۳)زنانیکه مبتلا به فرم خفیف اندومتریوز هستن

در موارد فوق تحقیقات نشان داده اند که روش آی یو آی شانس باروری را افزایش نمی دهد .

زمان انجام آی یو آی

آی یو آی به دو روش صورت می گیرد. یا در یک سیکل طبیعی انجام می شود و یا قبل از آن، روند تخمک گذاری در زن توسط تیم ناباروری تحریک می گردد . برای دستیابی به موفقیت های بیشتر لازم است تکنیک آی یو آی دقیقا بعد از تخمک گذاری انجام شود .تخمک گذاری معمولا بین ۱۲تا۱۶ روز قبل از دوره پریود بعدی اتفاق می افتد.در افرادیکه سیکل قاعدگی نامنظمی دارند این زمان ممکن است متفاوت باشد، در این موارد آزمایشات هورمونی زن می توانند جهت تعیین زمان تخمک گذاری کمک کننده باشند.

آی یو آی با تحریک تخمک گذاری:

آی یو آی - وبسایت دکتر مهدی قاضی

قبل از انجام این روش از داروهای محرک تخمک گذاری استفاده می شود. برای اینکار از سونوگرافی ترانس واژینال یا داخل واژن برای ارزیابی رشد تخمک ها استفاده می شود.به محض اینکه تخمک ها به مرحله بلوغ می رسند داروهای هورمونی داده می شود تا آزاد شدن تخمک ها را تحریک کنند.

در روزی که آی یو آی انجام می شود مایع منی مرد تحویل تیم ناباروری می شود ودر همان روز شسته شده، فیلتر می شود و اسپرم های مناسب جدا می شوند. وسیله ای به نام اسپکلوم به داخل واژن زن وارد شده تا مسیر را باز کند و از یک لوله نازک قابل انعطاف برای وارد کردن اسپرم به داخل رحم استفاده می شود تا مایع منی به داخل رحم انتقال یابد. عموما این روش بدون درد است، هرچند تعدادی از زنان ممکن است انقباضات خفیف شکمی را تجربه کنند.انجام این روش بیشتر از ده دقیقه طول نمی کشد و فرد می تواند بعد از یک استراحت کوتاه مدت به خانه برگردد .

شانس موفقیت: 

آی یو آی - وبسایت دکتر مهدی قاضی

به فاکتورهای مختلفی مرتبط است :

علت ناباروری

سن زن

کیفیت و تعداد اسپرم مرد ( اسپرم شسته شده شانس موفقیت بیشتری نسبت به منجمد شده دارد).

عوارض:

بعضی از زنان ممکن است انقباضات خفیف شکمی بعد از انتقال اسپرم را تجربه کنند، هرچند شانس اتفاقات ناگوار در این روش بسیار ناچیز است .

در کسانی که از روش تحریک تخمک گذاری استفاده می شود ممکن است تعداد کمی دچار سندرم تحریک بیش از اندازه تخمدان گردند و این پیامد دردسر ساز شود. در این افراد با مصرف داروهای هورمونی تخمدان ها بیش از اندازه بزرگ شده و با تحریک تخمک گذاری تخمک های متعددی رشد کرده و تخمک های زیادی ممکن است آزاد گردند. در افرادیکه تحت تحریک تخمک گذاری قبل آی یو آی قرار می گیرند شانس دوقلوزایی نیز افزایش می یابد که دوقلوزایی می تواند باعث خطر بیشتر در مادر و همچنین کودک باشد .

دکتر مهدی قاضی

جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی در مشهد
آدرس مطب: مشهد، آزادشهر، چهارراه میلاد به سمت میدان استقلال، جنب بانک رفاه
شماره تماس: ۰۹۳۹۷۸۰۵۹۰۲ | شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 14 و 17 الی 21

جهت نوبت دهی آنلاین از طریق راه های زیر اقدام فرمایید
پست های مرتبط
ناباروری در مردان
درمان ناباروری

ناباروری در مردان

ناباروری مردانه هر مشکلی برای سلامتی در مرد است که احتمال باردار شدن همسرش را

عفونت های قارچی
بیمارهای جنسی

عفونت های قارچی

عفونت‌های قارچی از شایع‌ترین مشکلات آزاردهنده پزشکی هستند؛ خوشبختانه بیشتر آنها را می‌توان با عادات

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری - نمایش داده نمی شود)
(اختیاری - نمایش داده نمی شود)
0 پرسش و پاسخ
بازخورد داخلی
دیدن همه دیدگاه ها
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx
اینستاگرام تلگرام تماس در ساعات کاری