درد مزمن بیضه؛ علل و درمان

درد مزمن بیضه

درد مزمن بیضه به وضعیتی گفته می‌شود که بیمار درد طولانی مدتی را بدون هیچ گونه علت مشخصی در بیضه احساس می‌کند. این درد می تواند به صورت ناگهانی و شدید ظاهر شده یا به صورت مزمن وبیشتر از سه ماه باشد که گهگاهی بروز می‌کند.

درد بیضه - وبسایت دکتر قاضی

علت درد مزمن بیضه چیست؟

این بیماری وضعیتی چالش ساز است به خاطر این که تعیین و تشخیص علت آن به راحتی میسر نیست . درد مزمن بیضه میتواند به یکی ازعلل زیر نیز باشد:

نشانه های درد مزمن بیضه

دردی که بیشتراز سه ماه در بیضه وجود دارد و موجب اختلال درزندگی روز مره ی فرد می‌گردد را درد مزمن بیضه می‌گویند. منشا این درد میتواند از بیضه باشد یا از احشای دیگر مجاور بیضه، مانند کلیه ها، اعصاب یا احشای لگنی.

علاوه بر شرح حال روش های تشخیصی دیگری مانند آزمایشات غربالگری بیمارهای عفونی جنسی، تست ادرار و سونوگرافی هم برای تشخیص ممکن است لازم باشند.

درد مزمن بیضه

درد در بیضه ها چگونه درمان می شود؟

پس از این که پزشک اطمینان یافت که درد مزمن بیضه علتی خارج از خود بیضه ندارد قدم بعدی مداخله درمانی است .درمان های محافظه کارانه برای مدت حداقل سه ماه عموما استفاده می‌شوند که شامل موارد زیر می باشد:

•  استراحت
  • استفاده از گرما
  •  پوشیدن لباسهای زیر تنگ
  •  مصرف داروهای ضد التهابی مانند بروفن
  •  پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین

درصورتی که پس از تمام موارد فوق درد بازهم باقی بماند خیلی مهم است که ارولوژیست تشخیص دهد که این درد با از کار انداختن عصب بیضه قابل بر طرف شدن می‌باشد یا خیر. بدین منظور مقداری ماده بی حسی با یک سوزن ظریف توسط ارولوژیست به داخل طناب بیضه (کورد) تزریق میشود. این بلوک عصبی باعث می‌شود تا شاخه عصبی ژنیتو فمورال و شاخه اینگوئینال عصب ایلیو اینگوئینال بلوک شوند.

جراحی بیضه

در صورتی که بلوک عصبی منجر به کاهش درد گردد دنرواسیون طناب بیضه( ازبین بردن اعصاب طناب بیضه) تحت جراحی میکروسکوپی می‌تواند به عنوان یک روش پایدار استفاده گردد. دراین عمل که یک عمل سرپایی است (کورد) یا طناب بیضه درمعرض دید جراح قرار می‌گیرد و اعصاب طناب بیضه قطع می‌گردند.

مانند هر عملی این عمل جراحی هم می‌تواند عوارضی مانند تجمع مایع در اطراف بیضه یا ازدست رفتن بیضه به دنبال آسیب عروقی داشته باشد. ازبین بردن اعصاب طناب بیضه تحت جراحی میکروسکوپیک برای بیماران داری درد مزمن بیضه که به بلوک عصبی پاسخ داده اند می‌تواند تا ۸۰ درصد نهایتا موفقیت آمیز باشد.