درمان کیست کلیه

کیست کلیه چیست؟

کیسه‌های گرد کوچکی که از مایع آبکی پر شده‌اند، کیست‌های ساده کلیه هستند که بسیاری از افراد از وجود آنها اطلاعی ندارند.
در این محتوا قصد داریم سریع‌ترین روش‌های درمان کیست کلیه و موارد پیرامون آن را بیان کنیم؛ در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت علائم و روش‌های تشخیص آن دارید، به صفحه کیست کلیه مراجعه کنید.

درمان سریع کیست کلیه

این کیسه‌ها عمدتا سرطانی نیستند ولی در تعدادی از موارد ممکن است اختلال عملکرد جدی را در کلیه سبب شوند. دکتر ارولوژیست، کیست کلیه را با سونوگرافی یا سی تی اسکن تشخیص داده و با تخلیه (با هدایت سونوگرافی ) یا برداشتن جدار کیست (لاپاروسکوپی) آن را درمان می‌کند. البته لاپاروسکوپی در این زمینه موفقیت بیشتری دارد. مشهد یکی از شهرهای پیشرو در فعالیت بهترین متخصصین و فلوشیپ‌های لاپاروسکوپی می‌باشد.

روش‌های درمان کیست کلیه

کیست کلیه با دارو درمان نمی‌شود و تنها راه درمان آن در صورت لزوم عمل جراحی تخلیه با لاپاراسکوپ است. با این وجود در اکثر مواقع کیست کلیه بدون انجام درمان خاصی خود به خود رفع می‌گردد و نیاز به عمل جراحی ندارد.

در صورتیکه کیست کلیه شما علائم و عوارض خاصی ندارد لزومی برای نگرانی ندارید و نیازی نیست به فکر درمان باشید چون در اکثریت مواقع این نوع کیست‌ها خود به خود از بین می‌روند. البته حتما به پزشک اورولوژیست برای تایید ساده بودن کیست مراجعه کنید.
همچنین ممکن است پزشک انجام سونوگرافی را در فواصل زمانی مشخص برای بیمار تجویز کند تا در صورتی که کیست بزرگتر شد در جریان قرار بگیرد و اقدامات درمانی را انجام دهد. این سونوگرافی‌ها تا زمانی که کیست بطور کامل محو شود ادامه خواهد داشت.اما با این حال گاهی همین کیست ساده دچار عوارضی می‌شود که پزشک در اینصورت تشخیص درمان‌هایی از این قبیل را می‌دهد:

1. درمان کیست کلیه با دارو

بیمارانی که به کیست کلیه مبتلا هستند، گاها دچار درد زیاد در ناحیه شکم، پهلو یا لگن می‌شوند، در روند درمان کیست کلیه ممکن است پزشک از تجویز داروهای ضد درد یا ضد فشارخون کمک بگیرد.

2. سوراخ نمودن کیست با سوزن

پزشک در این روش یک سوزن بلند را با کمک سونوگرافی از دیواره کلیه عبور داده و وارد کلیه بیمار کرده و کیست را سوراخ می‌کند. مایع داخل کیست تخلیه می‌گردد. بعد از تخلیه مایع، پزشک ناحیه خالی شده را با الکل پر می‌کند تا از عود کردن کیست جلوگیری به عمل آید. اما در مواردی کیست باز هم برمی‌گردد و عود می‌کند.

3. جراحی کیست کلیه

در مواردی که کیست بزرگ و علامت‌دار است و یا عود می‌کند و دوباره از مایع پر می‌شود، پزشک جراح با انجام بیهوشی دیواره کیست را کاملا حذف می‌کند و یا می‌سوزاند. این عمل جراحی نیاز به بستری کوتاه مدتی در بیمارستان دارد.

Kidney cyst surgery 1

در این عمل جراحی پزشک با ایجاد چند برش کوچک بر روی پوست ابزارهای مخصوص خود را به علاوه یک دوربین کوچک به کلیه بیمار وارد می‌کند. جراح حین عمل جراحی، به کمک مانیتور می‌تواند محل دقیق کیست را رؤیت کند و آن را از بدن بیمار خارج نماید، بعد از خارج کردن کیست دیواره های کیست برداشته یا سوزانده می‌شوند.

آیا کیست کلیه بعد از درمان، برگشت پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال لازم به ذکر است که در برخی موارد که تخلیه با سوزن انجام می‌شود امکان عود و پر شدن کیست کلیه وجود دارد و در اینگونه موارد که کیست عود کرده است پزشک اقدام به عمل جراحی می‌نماید.

روش‌های پیشگیری از بیماری کیست کلیه

مهمترین و خطرناک‌ترین نوع کیست کلیه، پلی کیستیک است، از آنجا که در اکثر موارد این بیماری از طریق ژنتیک منتقل می‌شود راهکار صد در صدی برای پیشگیری از آن وجود ندارد ولی می‌توان با تغییر سبک زندگی تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری نمود. چند نمونه از اصول سبک زندگی برای پیشگیری از آن عبارت است از:

• داروهای تجویز شده منظم مصرف شده و خودسرانه دارو مصرف نکنید
  • ترک سیگار و دخانیات
  • کنترل وزن
  • کاهش نمک و چربی در غذا
  • به حداقل رساندن مصرف الکل
  • فعالیت بدنی کافی در طول روز
  • کنترل کلسترول و قند و فشار خون

3.5 8 رای ها
ناشناس

سلام آیاکیست ۱۵میلی متری در کلیه نیاز به جراحی دارد؟

ناشناس

با سلام وخسته نباشید من به تازه گی در کلیه ام یک کیست پیدا شده در کلیه دیگرم یک سنگ حال برای بزرگتر نشدن کیست باید چه کنم ؟ متا سفانه ایمیل ندارم؟