تفاوت زگیل تناسلی با جوش

فرق زگیل تناسلی با جوش

بسیاری از افراد با مشاهده زائده پوستی در ناحیه جنسی، نگران شده و به به علت شباهت دو بیماری پوستی زگیل تناسلی و جوش، به دنبال این سوال هستند که چگونه بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ زگیل تناسلی و جوش دو نوع مشکل پوستی هستند که به دلیل شباهت ظاهری، تشخیص آن‌ها کمی سخت خواهد بود. به طور کلی زگیل و جوش تناسلی از لحاظ علت، علائم و درمان متفاوت هستند. در زیر فرق زگیل تناسلی با جوش بیان شده است:

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک نوع زائده پوستی است که بر اثر عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی HPV ایجاد می‌شود. این زگیل‌ها برآمدگی‌های گوشتی و کوچکی هستند که می‌توانند در ناحیه تناسلی، کشاله ران، روی ران‌ها و اطراف مقعد ظاهر شوند. در اغلب موارد زگیل تناسلی بی‌رنگ یا قهوه‌ای رنگ هستند و در برخی موارد ممکن است باعث خونریزی و ایجاد ناراحتی در افراد شود.

جوش تناسلی چیست؟

جوش‌ها لکه‌های ملتهب روی پوست هستند که به دلیل تجمع چربی، سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌های عامل جوش ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها ممکن است سفید، سیاه (جوش سیاه) یا قرمز باشند. جوش‌ها معمولاً هنگام لمس دردناک هستند و گاهی اوقات باعث تورم نیز می‌شوند.

چگونه بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

فرق زگیل تناسلی با جوش، در چهار شاخصه علت، ظاهر، محل ظهور و علائم بررسی و تشخیص داده می‌شود.

علت ایجاد

زگیل تناسلی از عفونت HPVایجاد می‌شود، در حالی که جوش‌ها اغلب به عواملی مانند تجمع بیش از حد چربی، سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌های عامل جوش ارتباط دارند.

نوع ظاهری

زگیل‌ها برآمدگی‌های گوشتی و کوچک با سطح ناهموار هستند، در حالی که جوش‌ها به صورت لکه‌های ملتهب ظاهر می‌شوند.

محل ظاهر شدن

زگیل‌ها معمولاً در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند، در حالی که جوش‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند.

علائم

زگیل‌ها معمولا با خونریزی و ناراحتی در قسمت تناسلی همراه هستند، در حالی که جوش‌ها ممکن است هنگام لمس دردناک باشند.

درمان زگیل تناسلی

در کل تشخیص صحیح زگیل تناسلی توسط پزشک یا آزمایش های مخصوص انجام می‌شود. اگر در این زمینه مشکلی دارید، پیشنهاد میکنیم به صفحه درمان زگیل تناسلی در مردان مراجعه کنید تا با روش‌های مختلف درمان این بیماری پوستی آشنا شوید.