مولوسکوم تناسلی چیست؛ علائم، درمان و پیشگیری

مولوکوسم تناسلی

فهرست عناوین این مقاله

مولوسکوم ضایعه پوستی غیر سرطانی و شایعی است که منشا آن عفونت ویروسی لایه‌های سطحی پوست می‌باشد. مولوسکوم مسری است و مانند زگیل تناسلی می‌باشد، با این تفاوت که توسط ویروس متفاوتی ایجاد می‌شود .

علائم مولوسکوم

در ‌بیماری ‌مولوسکوم ضایعات بدین شکل‌اند:

• ‌برجستگی‌های کوچک‌ گرد به ‌‌شکل‌‌ دانه‌های‌ مروارید‌‌ و کمی ‌صورتی رنگ به اندازه ی ۲ تا ۵ میلیمتر
  • سوراخ کوچکی شبیه ناف روی ضایعات وجود دارد
  • معمولا حاوی مایع سفیدی شبیه پنیر
  • تعداد عموما کمتر از ۳۰ عدد
  • معمولأ ‌بصورت ‌خوشه‌ایی ‌در یکجای بدن تظاهر می‌کنند
  • هر ‌قسمت ‌از ‌بدن ‌می‌تواند ‌در‌گیر ‌شود، اما‌ معمولأ ‌درگیری‌ دست‌ها ‌و‌‌ پاها ‌نادر ‌است.

بیشتر بدانید >>  درمان پلاک پیرونی

علت و راه‌های انتقال مولوسکوم

علت یک نوع ویروس است که با ویروس زگیل متفاوت است

• انتقال از طریق تماس پوست با پوست
  • انتقال از طریق تماس جنسی
  • انتقال از طریق تماس با اشیای آلوده مانند ملحفه ، لباس زیر و وسایل حمام و استخر

بروز آن در افراد با نقص ایمنی بیشتر است.

مولوکوسم - وبسایت دکتر قاضی

چه‌ کسانی‌ مولوسکوم‌ میگیرند؟

این‌ بیماری بسیار شایع است و ضایعات‌ در‌ کودکان ‌۱ تا ۴ ساله‌ بیشتر بروز پیدا می‌کند . اگر‌ چه ‌بالغین ‌‌نیز مبتلا می‌شوند‌.

در موارد زیر خطر ابتلا بیشتر است :

• افراد ‌با‌ نقص‌ ‌سیستم‌ ایمنی (شیمی‌درمانی) یا‌ مصرف‌ دارو‌های استروئید
  • بیماران مبتلا به اگزما و حساسیت پوستی
  • محیط زندگی شلوغ، گرم و مرطوب ‌.

مولوسکوم‌ چگونه‌ پیشرفت‌ می‌کند؟

عمومأ‌ ضایعات ‌کوچک‌ مولوسکوم در ۲ تا ۸ هفته‌‌ بعد‌ از‌ تماس‌ ‌و ‌انتقال ‌ویروس روی‌ پوست‌‌، ظاهر‌‌ میگردند. به‌صورت‌ تیپک‌ ‌هر ضایعه ‌چند‌ هفته یا‌ چند ما‌ه‌ باقی‌ می‌ماند‌، سپس‌‌ ضایعات دلمه مانند ‌روی‌‌ آن ‌شکل‌ گرفته‌ و ‌در‌نهایت‌‌ تمام آنها به کلی نا‌پدید‌ میشوند. با‌ از‌ بین‌ رفتن‌‌ ضایعات ‌قدیمی‌ ممکن‌ است ضایعات‌ جدید ایجاد‌ گردند، لذا‌ احتمال ‌دارد‌ که ‌بیماری‌ برای‌ چندین ‌ما‌ه ‌طول ‌بکشد. بهبودی‌ کامل بیماری‌‌ مولوسکوم عموما ۱۲تا۱۸ ما‌ه‌ طول‌ میکشد‌. هرچند ‌در‌ مواردی‌ بیماری‌ تا‌ بیشتر ‌از ‌‌۵ سال ‌هم‌‌ باقی ‌می‌ماند.

آیا‌ بیماری‌ مولوسکوم ‌جدی‌ است؟

ضایعات کوچک ‌معمولا خارش‌‌دار‌، دردناک ‌یا جدی ‌نیستند ‌و بعد‌ از ‌بهبود‌ معمولأ ‌رد‌پایی‌ روی ‌پوست‌ باقی‌‌ نمیگذارند. در بعضی‌ افراد ‌ممکن ‌است تغییر‌‌ رنگ‌‌ خفیف پوست ( پس‌‌ از‌ بهبود‌ ضایعه در‌ آن‌ محل‌) باقی‌ بماند.‌ گاهی‌ ضایعات مولوسکوم‌ ممکن‌ است‌ عفونی‌شده که‌ با‌ آنتی‌بیوتیک‌های‌ مو‌ضعی‌ درمان میگردند ‌. ‌اگر ‌تظاهر بیماری‌ خیلی‌ شدید‌ باشد ‌ و تمام‌ پوست‌ درگیر‌‌ شود‌‌ باید ‌‌به‌ فکر بررسی‌ سیستم ‌ایمنی‌ بود.

مولوکوسم تناسلی

آیا‌ بیماری‌‌ قابل‌ پیشگیری‌ است؟

شانس‌ انتقال‌ بیماری ‌به‌ افراد ‌معمولا کم‌ بوده بنا‌بر‌این‌ افرادی‌ که‌ مبتلا به بیماری می‌شوند‌ لازم‌ نیست‌ ‌از‌ بقیه ‌افراد‌ جدا ‌باشند ‌‌. معقول‌ است‌ برای‌ کاهش‌ شانس‌‌ انتقال ‌وسایل‌ شخصی‌ مانند‌ حوله، البسه و ملحفه‌ به صورت‌ مشترک‌ استفاده ‌نشود ‌. سعی‌ شود از تماس‌ مستقیم‌ پوست ‌‌با‌ پوست ‌نا‌حیه ‌در‌گیر پیشگیری ‌شود‌. با تماس جنسی‌ محافظت شده می‌تواند شانس ابتلا را کمتر کند

درمان‌ مولوسکوم تناسلی

عمومأ بهتر‌ است ‌هیچ‌ درمانی ‌صورت نگیرد به خصوص‌ در کودکان ‌. ضایعات خود بخود معمولا محو می‌شوند.

در موارد درگیری شدید ناحیه ی تناسلی و مقعد با توجه به افزایش شانس انتقال بهتر است در مان صورت گیرد.

درمان‌ مولوسکوم

درمان‌ در‌ صورت‌ ضرورت:

بنظر نمیرسد‌ که ‌‌هیچگونه ‌از ‌درمان‌ها‌ برتری‌ خاصی داشته‌ باشند‌. در‌صورت‌ نیاز‌‌ پزشک‌ ممکن‌ است‌ از ‌کرایو‌تراپی ‌یا محلول‌‌های‌ موضعی ‌استفاد کند، محلول‌هایی ‌شامل بنزوئیل پروکساید، هیدروژن پروکساید ، پتاسیم هیدروکساید و محلول‌بتادین. کرم‌های ‌استروئید،‌ ایمیکو‌‌یئمود‌ یا لیزر نیز‌ در صورت ‌نیاز‌ توسط ‌‌متخصصین‌ تجویز ‌میگردد.

آیا احتمال عود مجدد بیماری مولوسکوم وجود دارد ؟

• بله، همواره احتمال عود مجدد شخص به مولوسکوم مسری وجود دارد

5 1 رای